tag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.comments2023-08-06T10:25:40.382+02:00Vem tänder stjärnorna-bloggenPer Ewerthttp://www.blogger.com/profile/16770195407618622848noreply@blogger.comBlogger2730125tag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-50528363955822668982019-10-04T10:25:47.749+02:002019-10-04T10:25:47.749+02:00är du lärare ocj jesus lärjunge? ushär du lärare ocj jesus lärjunge? ushAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-13528589587391745462019-05-17T10:24:46.582+02:002019-05-17T10:24:46.582+02:00Ewert vill att hans föreställningar om Gud ska res...Ewert vill att hans föreställningar om Gud ska respekteras vilket jag väl på sätt och vis kan förstå. Att Ewert sen inte kan bjuda på samma respekt för föreställningar om det flygande spagettimonstret är ju trist, men inte helt ovanligt hos religiösa.superfoothttps://www.blogger.com/profile/06032682305611500277noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-76174044169017901842017-01-28T10:37:41.148+01:002017-01-28T10:37:41.148+01:00Är inte just detta kyrklighetens(samtliga lägers) ...Är inte just detta kyrklighetens(samtliga lägers) största problem.<br />Att man blivit trivselföreningar.<br />Att man har gjort Guds Hus till mysstuga.<br />Jag tror det är just det som fått många med mig att stå utanför de etablerade sammanhangen.<br /><br />Det finns en dikt av Nils Bolander som jag skulle önska en renässans i alla kristna sammanhang. <br /><br />Vad ska vi inbjuda människorna till,<br />vi kristna?<br />Någon liten idyllisk historia,<br />en viss hygglig borgerlighet,<br />ett småtrevligt kafferep med kakor<br />i bersån efter högmässan?<br />Varen så goda mitt herrskap,<br />konjakskransarna är hembakade!<br /> <br />Är det detta vi ska nödga människorna till?<br />Symöte med högläsning<br />i församlingssalen<br />måndagen den sjunde mars kl. 19.<br />Sång av kandidat Karlsson.<br /> <br />Nej, vi är kallade av Livets Herre<br />att inbjuda människorna<br />till det oerhörda äventyret<br />bortom alla idyller,<br />det förintande mötet med heligheten,<br />ett ofrånkomligt val<br />mellan Kristus och kaos,<br />det fantastiska vågspelet<br />ett liv i spänningens land,<br />så att gamla män drömmer drömmar<br />och ynglingar ser syner.<br /> <br />Sviker vi den kallelsen,<br />sviker vi den Sveklöse.<br />Och vi gör oss förtjänta<br />av det nesligaste av alla namn:<br />kristna svindlare.<br /> <br /> Nils Bolander <br /><br />Med vänliga hälsningar Michaela (<br />Kaelahttps://www.blogger.com/profile/10280516421075615984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-90675521200973793652016-05-07T23:22:53.106+02:002016-05-07T23:22:53.106+02:00"Samuelsson’s study makes a significant contr..."Samuelsson’s study makes a significant contribution to our understanding of the death of Jesus, the connotation of the crucifixion in the ancient world and the New Testament lexicography in that it challenges traditional definitions and translation of crucifixion terminology. Its analysis of previous lexicographical procedures and definition of the terminology of crucifixion is sobering."<br />Christoph Stenschke, Philologia Testamentaria 27 (2014, 162ff)<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-14362514921709655972016-05-07T23:22:42.674+02:002016-05-07T23:22:42.674+02:00"I was greatly impressed by the meticulous tr..."I was greatly impressed by the meticulous treatment given to this subject. Even more so, I was impressed by the honesty of the author. When he saw that the evidence did not offer clear support for his traditional belief, he accepted the evidence, adjusted his views, and shared the evidence with us. This is good reason for us to consider all the evidence for ourselves. I think that every Bible translator should be required to read this book."<br />Michael R. Davenport, review at Amazon.com<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-41086365827080711752016-05-07T23:22:14.327+02:002016-05-07T23:22:14.327+02:00"Gunnar Samuelsson untersucht die philologisc..."Gunnar Samuelsson untersucht die philologischen Aspekte, mit denen in antiken griechischen, lateinischen und hebräisch/aramäischen Texten Kreuzigungen beschrieben werden. Eine Übersicht der Texte zeigt, dass bisher eine zu eingeschränkte Sicht der Kreuzigungsterminologie vorherrschte. Die verschiedenen Begriffe beziehen sich nicht nur auf ‚kreuzigen’ oder ‚Kreuz’. Sie werden sehr viel differenzierter benutzt. Samuelsson hat sein Quellenmaterial fleißig recherchiert und herausgekommen ist eine kompendienartige Sammlung aller einschlägigen Texte zum Thema […]. Das Buch eignet sich als exzellentes Nachschlagewerk, um sich einen Überblick über die antiken Quellen zu verschaffen.“<br />Michael Hölscher in Studien zum Neuen Testament und seiner Umwelt 37 (2012), S. 276-281.<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-92218491036357820772016-05-07T23:22:03.455+02:002016-05-07T23:22:03.455+02:00"The usual recognition afforded to most of th..."The usual recognition afforded to most of the good PhD theses is that they are (...) cited in the works of other New Testament scholars. Gunnar Samuelsson has a rare distinction, for his work received attention, perhaps even notoriety, prior to its publication. Apart from the reports on subject specific blogs, the content of this thesis was being communicated through global media outlets such as CNN and Pravda. (...) The breadth of primary data assembled will be of great benefit to subsequent generations of scholars."<br />Paul Foster in The Expository Times 123 (3), 122-124.<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-447239158820628382016-05-07T23:21:27.261+02:002016-05-07T23:21:27.261+02:00"Ab sofort wird man beim Studium der einschlä..."Ab sofort wird man beim Studium der einschlägigen Texte nicht mehr die gängigen Übersetzungen und Nachschlagewerke benutzen, sondern vorrangig Samuelssons gründliche philologisch-semantische und durch die Register vorzüglich erschlossene Studie. (...) Das Buch ist in formaler Hinsicht vorzüglich gestaltet und nahezu fehlerfrei geschrieben."<br />Günter Röhser in Theologische Revue Nr. 1, Jahrgang 109 (2013), 23-25.<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-18714915717024706242016-05-07T23:21:01.130+02:002016-05-07T23:21:01.130+02:00"Once again, it turns up that even the views ..."Once again, it turns up that even the views of internationally acknowledged scholars could be challenged by a young Ph.D student (...) The book is fascinating reading for should find itself on the desk of all Biblical scholars those who so often speak or write more theologically than factually about the crucifixion of Jesus for the general audience. It is surprising that such a common term as crucifixion has never before been dealt with so thoroughly and so convincingly by a classical or Biblical scholar."<br />Zdzislaw Kapera in The Polish Journal of Biblical Research 11 (2012), 162-163.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-4872222626605641602016-05-07T23:20:45.325+02:002016-05-07T23:20:45.325+02:00"I believ e that many of my general statement..."I believ e that many of my general statements about the employment of the Greek and Aramaic terms by Josephus and the Targums as strictly applicable to crucifixion would be strongly contested by the Swedish scholar Gunnar Samuelsson, author of a very learned, not to say pedantic, recent doctoral dissertation on the subject published in 2011."<br />Geza Vermes in Standpoint Magazine, April 2013.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-57605578322706017332016-05-07T23:20:11.188+02:002016-05-07T23:20:11.188+02:00"In the summer of 2010 there was a brief inte..."In the summer of 2010 there was a brief international media storm, with headlines like 'Jesus did not die on cross, says scholar' or 'Evidence shows: Jesus never crucified'. We now have the thesis that provoked those headlines, so that we can judge for ourselves. (...) If you thought you knew what a 'cross' was, or if you thought there was a simple correspondence between Greek stauros, Latin crux and English 'cross', be prepared to be surprised."<br />R. T. (Dick) France in Evangelical Quarterly Jan 2013, Vol. 85 Issue 1, p. 72-74.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-41160811247110946842016-05-07T23:19:54.765+02:002016-05-07T23:19:54.765+02:00"Though sensationalistic (especially in the h..."Though sensationalistic (especially in the hands of the media), the claim is ultimately anticlimactic and sober. Samuelsson investigates every instance of the language of crucifixion in ancient Greek, Latin, and Hebrew sources: Homer and Aesop, classical historians and philosophers, playwrights and orators, Hellenistic and Roman historians, ancient papyri, Roman philosophers and poets, as well as texts from the Hebrew Bible and Second Temple Jewish literature, and finally the NT... This study is highly persuasive."<br />Zeba Crook in Religious Studies Review. Vol. 38. Num 2. June 2012.<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-24002553204534464722016-05-07T23:04:38.620+02:002016-05-07T23:04:38.620+02:00http://www.reasonablefaith.org/was-jesus-crucified...http://www.reasonablefaith.org/was-jesus-crucified-on-a-crossUnknownhttps://www.blogger.com/profile/00101684388590644830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-3695223015611801892013-04-16T10:35:03.756+02:002013-04-16T10:35:03.756+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Per Ewerthttps://www.blogger.com/profile/16770195407618622848noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-57749447558591324162013-04-16T10:24:38.650+02:002013-04-16T10:24:38.650+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Per Ewerthttps://www.blogger.com/profile/16770195407618622848noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-79675143940194298152013-04-16T09:47:43.621+02:002013-04-16T09:47:43.621+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Per Ewerthttps://www.blogger.com/profile/16770195407618622848noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-35770098586507287192013-03-07T06:18:08.242+01:002013-03-07T06:18:08.242+01:00Den som gilla Eva Dahlgren ;-)
Personer som uppsk...Den som gilla Eva Dahlgren ;-)<br /><br />Personer som uppskattar Per Ewerts arbete och/eller tankar. Denna sida är ju inte någon officiell sida för något samfund inte ens för ex Clapham, utan en högst privat en, som jag uppfattar det.<br />...<br />Vad menar du med våldsfrågan??<br /><br />/AnonymanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-43107158173417967642013-03-07T00:15:24.895+01:002013-03-07T00:15:24.895+01:00Patrik: Jesu ord handlar ju både om att avslöja sy...Patrik: Jesu ord handlar ju både om att avslöja synden hos anklagarna och att sätta det moraliska kravet på kvinnan att hon inte ska synda mera. Så jag tror att i ett rättssamhälle ska vi kunna ha både åklagare och försvarsadvokater, allt för att den oskyldige ska frias och den skyldige dömas.<br /><br />Med det sagt avser jag nu alltså att flytta över samtalet till min nya hemsida perewert.se Tack för nu och välkomna över dit!Per Ewerthttps://www.blogger.com/profile/16770195407618622848noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-41050794251882429562013-03-06T21:26:57.727+01:002013-03-06T21:26:57.727+01:00Ja. Ja. Patrik Nhttps://www.blogger.com/profile/17094016837311802085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-44156526965742939842013-03-06T17:10:00.634+01:002013-03-06T17:10:00.634+01:00För vem talar då den som skriver och kommenterar p...För vem talar då den som skriver och kommenterar på den här bloggen?Patrik Nhttps://www.blogger.com/profile/17094016837311802085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-34112015595802416202013-03-06T16:56:28.465+01:002013-03-06T16:56:28.465+01:00Johan. Absolut.
Jag har hört kända ateister/human...Johan. Absolut.<br /><br />Jag har hört kända ateister/humanister på tv kräva att religiösa borde ha lägre medborgerlig frihet och sämre rättigheter om de inte avsvor sig sin religion. Jag har sen jag gick in på Humansitbloggen i november sett hur flera av de som skriver uttalat liknande åsikter bland kommentarerna, även om artikeln varit okej. Men jag har också sett för många onödiga elakheter om katolska präster och muslimer framställda som pedofiler och barn- samt kvinnomisshandlare, samt homeopater som livsfarliga och kreationister som personer utan förmåga till vetenskaplig förståelse. Det är varit osakligt och osmakligt. Jag har givetvis bläddrat nlte här och där under åren på bloggen och det ser ständigt likadant ut. Bloggen är att se som förbundets officiella organ, även om blogghuvudet säger annorlunda, eftersom det är främst där man kan läsa om hur och vad humanister anser och se hur de resonerar. Det skulle vara som en blogg där bara folk ur folkpartiet diskuterade sin egen och riksdagens politisk utifrån folkpartiets partiprogram, men som samtidigt vägrade se sig som en folkpartistisk blogg, bara för att man skrivit det i blogghuvudet.<br />Det som står i bloggen ÄR och FÖRBLIR Humanisternas åsikter.<br />/AnonymanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-89575971777121935632013-03-06T16:45:45.410+01:002013-03-06T16:45:45.410+01:00Patrik N.
???? Är du seriös?
/AnonymanPatrik N.<br /><br />???? Är du seriös?<br /><br />/AnonymanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-72647203005655183572013-03-06T15:13:41.985+01:002013-03-06T15:13:41.985+01:00Anonyman. Det du skriver om humanisterna tycker ja...Anonyman. Det du skriver om humanisterna tycker jag tycker stämmer överrens med en del av de som <i>kommenterar</i> på humanistbloggen, men inte med innehållet i inläggen. Stämmer det? Eller har du något exempel?Johan Viklundhttps://www.blogger.com/profile/00261559581598492066noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-4305361716106830152013-03-06T14:30:03.835+01:002013-03-06T14:30:03.835+01:00Anonyman,
Hur långt har du till dess du tar till ...Anonyman,<br /><br />Hur långt har du till dess du tar till våld för din sak?Patrik Nhttps://www.blogger.com/profile/17094016837311802085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-842659643128056477.post-3918439214665372282013-03-06T14:24:26.059+01:002013-03-06T14:24:26.059+01:00Nej, Så låter Jesu rättvise- och rättfärdighetsbud...Nej, Så låter Jesu rättvise- och rättfärdighetsbudskap i Anonymans tolkning, allt i kristendomen är inte fred, maränger och mjuka kaniner.<br /><br />Om du läst din bibel så vet du att man på många ställen slåss för fattiga, utsatta, förtryckta, lytta och skadade, åtsidosatta, utstötta och nedtystade. Det är ju också ett av Humanisternas motiv: Att slåss mot orättvisor, så där går vi hyfsat parallella vägar och skulle kunna stödja varann om ni slutade att ständigt kritisera oss religiösa. <br /><br />Jesu budskap är inte bara gulli-gull, speciellt inte när andra hotas. <br /><br />Om du anser att jag skall tystna när humanister önskar försämra medborgerliga rättigheter för religiösa till ett rätttroget ateistiskt/humanistiskt frälse, med fullständiga rättigheter, samt ett underordnat religiöst B-lag med beskurna rättigheter och en mängd plikter gentemot härskarklassen, då har du förstått Jesu lära fullständigt fel och tyvärr också läst din egen blogg dåligt. Senast för någon vecka sen påpekade just Per Ewert att man på bloggen uttryckte antidemokratiska åsikter.<br /><br />Om du däremot visste vem jag var och ville förtrycka mig personligen - då skulle jag med glädje bära det tyst och villigt tills du själv förstod att du handlade mot din egen mänskliga värdighet. Det är att vända kinden till - att bära smärtan själv, inte att offra andras värdighet. <br />/Anonyman Anonymousnoreply@blogger.com