Kunde inte motstå lockelsen att klicka på den svarta reklambannern med texten: "Alla som klickar på den här bannern kommer att dö." För det vet jag. Och det vet vi alla. Men den upptrissade 2009-rytmen ger ändå vid handen att vi inte alls kommer att dö. Därför blir vi också attraherade när vi möter riktigt allvarliga budskap, sådant som går i en annan riktning än den ständigt flackande ytlighet vi möter på nästan alla andra ställen i medievärlden.
Runar Eldebo berättar i sin bok "Kristen i landet lagom" att hans lokala församling bad honom om en bra rubrik för en kampanj de skulle ha. Han föreslog "Kom till Jesus så får du dö." De valde dock bort det förslaget till förmån för någon mer gladlynt slogan. Såvitt Eldebo kunde minnas blev det ingen större succé för den där kampanjen. Men jag tror han har en poäng där, det ligger ett oerhört attraktionsvärde i ett budskap som går på tvärs mot det vi möter dagligdags, ett budskap som ger oss möjligheten att dö bort från sådant i livet som vi inser är omänskligt, inautentiskt och få det uppväckt som vi innerst inne söker.
Så jag tror nog att rätt många klickar på den där bannern. Den leder till Peacepower, en sajt om en bok som vill stoppa våldet i världen. Vi har fått ett ex i skolan och jag har bläddrat igenom den, men kan ännu inte säga om de har lyckats undvika en allför tendentiös inställning i vissa konflikter. Men själva marknadsföringsmetoden var onekligen bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar