Nu har jag äntligen försökt komma till ett slutbetyg för Kents senaste skiva ”Röd”. Jag har följt bandet ända sedan första skivan för hundra år sedan, har varit på ett flertal konserter, förundrats över musik och texter och skrivit kulturartiklar om deras existentiella budskap. Och nu vet jag inte om jag vågar yttra min slutanalys utan att bli betraktad som historielös. Men okej, här kommer det. Röd kan vara Kents främsta album hittills. Och - musikhistoriskt att döma - förmodligen någonsin.
Såhär resonerar jag. Bandets främsta insats, såväl musikaliskt som existentiellt har tidigare varit ”Du och jag döden”. Fantastiska redogörelser för den postmoderna människans nakna ensamhet utan Gud i Klåparen och Rosor & palmblad. Musikaliska mästerverk i Max 500 och Mannen i den vita hatten. Albumet hade dock några bottennapp. På Röd finns inga egentliga lågvattenmärken – åtminstone om vi betraktar första spåret som mer konstnärligt än konstigt.
I övrigt har den musikaliska kreativitet som verkade ganska bortblåst på förra plattan ”Tillbaka till samtiden” återvänt. Inspelningarna i legendariska Meistersaal, Berlin gjorde rimligen sitt till. Så rent musikaliskt är lägstanivån helt obegripligt hög, speciellt när vi betänker att detta är Kents åttonde album, en period där de allra flesta band fallit in i bekvämlighetens lunk för länge sedan. Hur lyckas man uppbåda en sådan känsla och kreativitet efter så många år?
Textmässigt är skivan i långa stycken alldeles briljant. I Sjukhus ser vi skrämmande giftgula framtidsvisioner torna upp sig. ”Ser du hur inget växer, inget lever men ingen dör.” Speciellt intressant är att nutidsmänniskans ensamma utsatthet trots allt ändå flätas samman med ett flammande hopp. Skivan karakteriseras av en ”agnostisk gudslängtan”, skriver SvD, och någonstans kanske förnekelsen har nått vägs ände. ”Jag ber en bön när ingen ser mig” heter det i Idioter. I Svarta linjer ser Jocke Berg ”ett spikrakt spår mot Gud, om man tror på sånt”.
Alldeles fascinerande är även den utsatthet som känns in på bara kroppen i låten med den nästan freudianskt Kentdoftande titeln Ensamheten, samtidigt som kärleken ändå skymtar i diset:
I din värld av mörker syns dina brister, mina fel
Som sprickor där ljus kan tränga in
Och jag inser plötsligt, kärlek får man bara se
När tak och väggar rasar in igen i ensamheten
Avslutningen Det finns inga ord är så vacker (den extremt sluddrigt uttalade svordomen till trots) att det är i stort sett omöjligt att hålla tårarna borta. Bortom allt finns en kontakt, en kärlek som är starkare än alla svårigheter. Må vi få smaka och leva i den.
Det är bara att lyfta på hatten i djup beundran inför ordens, känslornas och de gråtande gitarrernas giganter, och framför allt den fantastiske poet som Jocke Berg är. Dags att lägga ner nu Kent, starkare än såhär blir det inte.
Kan inte annat än instämma i din hyllningssång, men hoppas naturligtvis att vi får se mer av Kent än detta. Det kan alltid bli bättre, om än på andra sätt. :)
SvaraRaderaMin favorit är för ögonblicket "Hjärta", fantastiskt vacker och mäktig. -"Smörig", sa frugan...
Jocke Bergs texter är ju lite roliga på det sättet att de nästan går att tolka hur man vill. Den ironiska referensen till Pascals vad, en textrad under citatet du pratar om ovan t.ex:
"Bäst att vara på den säkra sidan tron
Att gardera sig, att inte bränna broar"
Per !
SvaraRaderaHar bara hört några ljudfragment av Kent komma ur andras ljudanläggningar ....hittills.
Kom ikväll hem från sjukhuset, då min pappa (85år) idag har gått ur tiden så då är jag i ett läge då jag skall ta del av Kents berättelser....
Jag har aldrig haft problem med folk som inget vet om vad som finns därovan, gillar inte att slänga mig med schabloner om vad som väntar om man inte väljer rätt.......
Spotify !? Jo, jag har klickat fram Röd och "Idioter" spelas just nu i denna stund - får väl försöka förstå (lite senare) textfrasen
"Du som alltid har försvarat idioter..." - menar dom mej !?
R.Ö.
Rolf: Tråkigt att höra att din pappa lämnat den här världen, men hoppas ni fick en fin avslutning, tolkar dina ord som att det kanske blev så. Inte alla får den möjligheten.
SvaraRaderaFör att anknyta till Röd visar låten Sjukhus just på den avart man inte vill möta, där världen förvandlats till en blek, konstgjord och livlös plats. Ett sjukhus där varken död eller liv finns. Men det kristna hoppet är ju att döden kan leda till livet.
Ang Idioter bör den väl tolkas som en beskrivning av den ultimata kappvändaren, den som alltid försöker satsa på rätt häst, den som kan försvara vilken idiot som helst, bara den kan tänkas öppna dörren till en bättre position i samhället. Men som håller sig undan när man verkligen behövs, "Var var du när de dömde mig? Var var du när jag tog mitt straff?"
Sammanhanget för återigen tankarna till Jesu ord: "Jag var törstig och du gav mig att dricka, jag var i fängelse och du besökte mig." Sådana människor behöver vi fler av.
Marcus: Versen i Hjärta skulle kunna fört låten till Kents fem-i-topplista. Men refrängen är lite för svag för ett absolut toppbetyg där. Och linjen mellan vacker och smörig är som bekant lika personligt betingad som den är hårfin...