torsdag 19 mars 2009

Frizl, skulden och straffet

Så har då livstidsdomen fallit i det nya årtusendets hittills kanske mest makabra brott. I rättegångens avslutning förklarade brottsligen Josef Fritzl: "Jag beklagar av hela mitt hjärta vad jag gjort min familj. Jag kan tyvärr inte längre gottgöra det" enligt DN. Detta - ehuru taffliga - försök till botgörning är ändå av intresse.

Händelserna i det underjordiska fängelset var en demonstration av genuin ondska. Den utstuderade beräkningen, förnedringen, avhumaniseringen – hela till vägagångssättet personifierade på något sätt den absoluta ondskan. I allt detta var det ändå intressant
hur Fritzl varken i brottsutredning eller i rättegången försökte försvara sina grymma handlingar. Han insåg hela tiden att det han gjorde var djupt orätt. Men han
förmådde ändå inte stå emot impulsen att göra det onda.

På morgonsamlingarna på vår skola Kungsgymnasiet har vi under fastan rört oss en del kring traditionella fasteteman som exempelvis försoningen. I morse föll det sig naturligt att beröra begreppet skuld, och jag bad eleverna fundera över varför Josef Fritzl valde att gömma sig bakom en blå pärm när han steg in i rättssalen. "Han skämdes", svarade en yngling. Säkert var det så. Och detta är intressant. Inte ens den grövste av brottsligar har möjlighet att fly undan sitt samvete. Han insåg att han handlat fel, fruktansvärt fel. Och nu var det för sent att betala skulden.

Nutidens credo, taget från filmen Så som i himmelen - "Det finns ingen synd!" klingar extra falskt den här fastetiden.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte så mycket om kristendom men har en fundering: Om nu Fritzl "..beklagar av hela mitt hjärta.." Om ber om förlåtelse till Gud, och ångrar att han syndat, hamnar han i himlen då?

    SvaraRadera
  2. Din kommentar är skriven på långfredagskvällen. Den dag där hela världens samlade onska och synd spikades fast genom Jesu händer och fötter. Blir Fritzl frikänd inför Gud om han ångrar sin synd? Om vi förstår Bibelns budskap rätt måste svaret bli ja. Låter det rättvist? Inte ett dugg. Men det är det inte heller att du och jag blir frikända genom Jesu försoningsdöd.

    Det centrala är att skillnaden mellan vår och Fritzls ondska är en skillnad i grad, inte i art. Därför har vi lika lite som han någon möjilghet att hävda vår egen förträfflighet inför en helig och rättfärdig Gud.

    SvaraRadera