tisdag 9 juni 2009

Förebild eller icke förebild?

Den gångna helgen gjorde jag två väldigt olika reportage för Dagen. Jag har haft som princip att så långt det är möjligt skriva om och lyfta fram personer och händelser som är goda förebilder ochsom kan inspirera oss att göra något gott och växa som människor.
Det finns så många som skriver om folk som gör tokigheter eller är osams med varandra. Det behövs självfallet också i en seriös tidning, men för egen del upplever jag mig mer manad att så långt det är möjligt skriva om de positiva förebilder som finns att lyfta fram. Tass Saada, som jag intervjuar i dagens tidning är ett klockrent sådant exempel.
Han började sitt liv helt snett och vigde först sitt liv åt att döda judar, därefter åt att gynna sig själv och strunta i andra människor. Men när han mötte Jesus för sexton år sedan förändrades hans liv och han själv på ett förbluffande sätt, och han arbetar idag för försoning, fred och förlåtelse i på Västbanken. En fantastisk berättelse om en fatastisk förändring av livsväg. Helt enkelt - en verklig förebild att lyfta fram. Och samtidigt ett slag i ansiktet på gudsförnekarnas argument om den onda religionen. I Tass Saada har vi ett lysande en kristna trons förmåga att förvandla människor och vända ont till gott.
I torsdagens tidning kommer en helt annan typ av artikel, jag känner att jag behöver återkomma med kommentarer till den. På återhörande då.

1 kommentar:

  1. Intressant blogg och roligt att du tar upp förebilder och postiva saker. :)

    SvaraRadera