onsdag 30 september 2009

Inspektion!

Idag är det allvar här på Kungsgymnasiet. Skolinspektionen är på anmält besök hela dagen för att kontrollera hur skolan fungerar, som man alltid gör tredje året vi har skolan. Eller allvar förresten... Känns faktiskt bra att ha människor här som har som uppdrag att kontrollera när vi gör ett bra jobb och när vi inte gör det. Så vi kommer att få kritik för vissa saker, medan jag hoppas och tror att det mesta fungerar riktigt bra, åtminstone för att vara en såpass ny skola.

Jag tycker vi har en hederlig inställning att visa upp det vi har utan att försöka förställa verkligheten. Jobbade för ett antal år sedan på en annan friskola, privat driven. Där fick vi order att ta alla fackböcker i våra bokhyllor och ställa ner i elevbiblioteket medan inspektionen varade. Och så funkade skolan som den gjorde också... Sanningen ska göra er fria, sade Jesus. Så är det nog.

Vi är en konfessionell skola, vissa tycker det är hemskt. Jag tycker det är fantastiskt fint att kunna inleda dagen med ett bibelord, lite utläggning och en morgonbön. Så jag såg till att vara minst lika tydlig som vanligt med detta i morse med eleverna. Skulle ändå bli överraskad om vi får kritik för detta inslag, ska bli intressant att se när deras rapport kommer. Riktigt så långt har sekulariseringen ännu inte gått. Hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar