onsdag 23 december 2009

Triss - obehagligt egofixerad julkampanj

Julen närmar sig, och i vart hem lägrar sig nu... stress och prylhysteri. Ja, åtminstone i ganska många hem. Det finns en underlig dubbelhet i juletiden med sitt budskap om avskalad enkelhet när Jesus föds i stallet och den hajpade konsumtionsstämning som bara tycks höjas för varje år. Finanskris eller ej, vi måste shoppa loss, annars dör vi. Dagen har en läsvärd artikel i ämnet idag.

Annars har jag gått och irriterat mig på Trisslotteriets annonskampanj som den senaste tiden synts på jag tror varenda busskur i Svea Rike. Även här spelar de på en dubbelhet som jag har väldigt svårt att förlika mig med. Här ska minsann köpas Trisslotter, men till vem? Vanligen tänker vi oss ju att det veckorna före jul ska handlas friskt, men inte till oss själva. I all konsumtion går det ändå en röd tråd av givmildhet. Icke så hos Triss.

Istället spelar de för full hals på den kungliga svenska avundsjukan. Det gäller att köpa lotter så att ingen annan minsshaglig person går och vinner istället för mig. Jag kan förstå om affischerna skulle sätta upp ett val "Snart händer det - tjyvgubben som trängde sig före i snabbköpskön eller dig? Din granne som aldrig gör sin del av häckklippningen, eller dig? Det hade manat till något slags rättvisepatos. Men nu ställer de istället upp underligare konkurrenssituationer. "Din fru, eller dig?" "Din pappa, eller dig?"

Är inte det ett extremt egofixerat budskap att spela på i juletid? Nej, det finns betydligt ädlare känslor som marknadsförare skulle kunna anknyta till. Det är vi och själva julen värd. Det är Han värd, som julen egentligen är tänkt att kretsa kring. I Honom finner vi en betydligt större generositet. Låt oss sprida den till varandra i jul.

1 kommentar:

  1. We hope that you will enjoy the series that we have been running on our blog on Swedish customs.

    www.catholicheritage.blogspot.com

    Please feel free to link/follow/blogroll to our blog.

    Happy Christmas!

    St. Conleth's Catholic Heritage Association - Ireland

    SvaraRadera