lördag 30 januari 2010

Ska delta i debatt med Humanister

Jag fick en intressant inbjudan i veckan om att delta i en debattkväll anordnad av bokförlaget Fri Tanke om en knapp månad. Eftersom det ligger under vår sportlovsvecka bör det kunna fungera bra, så jag tackade ja, efter att först ha kontrollerat med arrangörerna att det blir en rimlig jämvikt mellan gudstroende och gudsförnekare.

Debatten/samtalet utgår från förlagets nyutgivning av 1900-talets viktigaste svenska debattinlägg, Ingmar Hedenius "Tro och Vetande". Några andra namn var klara, lovar att återkomma så snart jag fått den spikade listan och vilken exakt rubrik man väljer för kvällen.

Det ska hursomhelst bli intressant att få möjlighet att diskutera ämnet med drivna meddebattörer så att båda sidor förhoppningsvis kan få komma fram på ett rättvisande sätt, så att intrycket inte bara blir ett inhamrande av de gamla vanliga provokationerna om den vetenskapsfientliga religionen, utan även en ärlig insikt om svagheten i en ateistisk syn på tron och vetandet.

Intresserade som har nära till Strockholm kan iallafall föra in Historiska museet torsdagen den 18 februari, kl 18-20 i agendan. Men, som sagt, närmare info kommer så snart jag har sådan att ge.

6 kommentarer:

  1. Får väl bara lyckönska dig till inbjudan, Humanisterna tycks ha bra kolla på vilken/vilka kristna som är dugliga att diskutera med, bra! Blir man inbjuden, kan man var (extra) frimodig och rakt på sak. Inbjudarna får ju skylla sig själva om de får problem att hänga med i tankebanorna. Får väl passa på att göra reklam för att Christer Sturmark kommer till Örebro 31 mars (kl 18.30 aulan, universitetet) Rubrik "Tro, vetande och modern humanism". Skall Du eller jag ställa frågan, typ, - MODERN, duger inte den gamla humanismen, vad hände och när blev den isåfall modern (...2000?) finns det något "bäst före" datum för humanismen....

    Rolf Ö - Örebro

    SvaraRadera
  2. Eller: "Varför skulle den gamla renässanshumanismen vara passé, bara för att den såg människan som värdefull just för att hon är skapad av Gud?" Vi får önska varandra lycka till när vi möter Sturmark (tror han är med på Historiska men har inte fått det spikat).

    SvaraRadera
  3. Tack .....
    Kan verka som hårklyveri, dvs hänga upp sig på detaljer men kanske det är dax att "säkerställa" begreppen som används. New Humanism är en term i litteraturvetenskapen, New Humanist är ett magazine för godlessness.
    Modern, modernitetet, modernism, kanske inte är så smickrande då jag nyligen läst om modernismen "...som har en bakgrund inom teosofin" Francis Schaeffer redde på 70-talet
    ut begreppen humanitet, humanism och humaniora
    på ett strålande sätt. Även konsthistorikern Edwin Panofskys (Meaning in the visual arts) är en bra hjälp när man skall reda ut begrepp.
    Ett konkret exempel : Immanuel Kant, gammal, sjuk och nästan blind och hade bara nio dagar kvar att leva och när han fick besök av sin livmedikus reste sig från stolen och med svag röst mumlade något obegripligt. Slutligen förstod läkaren att hans klient inte skulle sätta sig innan han själv satte sig. Han gjorde så och Kant fick ur sig "das gefühl für humanität hat mich noch nicht verlassen"
    För Kant hade det en djupare innebörd än enbart artighet och hövlighet. Humanitas har två sidor, den som kan vara av intresse är sidan som avgränsar sig mot barbaritas och feritas ("vildhet").
    Det där med att renässanshumanismen såg människan som värdefull just för att hon är skapad av Gud, är således inte helt fel att plocka fram i en diskussion med ..... egentligen borde man väl inte i ärlighetens namn säga att man är - humanister, eller?
    Paulus talade och diskuterade på med tre kategorier människor, en jude, en grek eller en hedning. Utan att provocera eller försöka göra sig lustig, kanske det är dax att vi börjar tala om Hedningarna istället!?

    Jaahh, det var bara ett litet bidrag.......

    R.Ö.

    SvaraRadera
  4. Tack för kloka synpunkter! Se exvs Humanisterna i Norge, som mer håller fast vid den klassiska humanismen utan att ta strid med religiösa så som sker i Sverige. Och så har de långt fler medlemmar också.

    SvaraRadera
  5. Lite mer om där med Norge....först att det heter Human-Etisk forbund, däremot har deras tidskrift inget rättmätligt namn, Humanist -
    "allmenn livssynsdebatt, med særlig vekt på humanistiske problemstillinger". Någonting annat av intressant är annars att deras starka kort under flera år varit Levi Fagrell,(f.1939) en "pingstpredikant" i unga år till 22 årsåldern, då han bröt upp, var dessutom president i internationella humanistunionen (IHUE).
    Synar man human-etiker i sömmarna upptäcker man förvånantsvärd många "starka kort" som bytt sida och idag är "våra" starkaste krititer (...alla som läser och tampas med Richard Dawkins borde veta hans bakgrund i, för att inte tala om svenske mångsysslaren Alexander Bard). En fråga som då uppstår är om dessa herrer någonsin varit innanför förlåten eller om det aldrig blev något av med detta .... !?
    Jag sticker ut hakan och påstår att filosofi och apologetik står (har stått högre i kurs i lilla Norge än hos broderlandet i öster av flera orsaker) exv. har många uppsatser om Francis Schaeffer kan man hitta hos oss, i Norge har jag anförskaffat tre Per Eriksens (1985)"Begrunnelse för etikk som argument för kristen gudstro: en tolkning og en vurdering av et hovedtema i Francis Schaeffers apologetikk". Reidar Finsådal (1979) Francis A. Schaeffers apologetikk : en presentasjon og kritisk analyse med særlig hensyn til bøkene "The God who is there", Escape from reason og He isthere and He is not silent" och Berit Dale (1979)"En analyse og vurdering av dr. Francis A. Schaeffers apologetiske argumentasjon". Summering: Därför är det intressant att det från och med ifjol finns ett kristet nordiskt sammarbete kring föreningen Apologias förehavanden. Francis Schaeffer böcker fanns snart sagt i varje alldagligt kristet (svenskt) hem på sjuttiotalet och åttiotalet men varför detta allmänna intresse inte förvaltades och åstadkom ett "genombrott" för apologitik i Sverige, borde tålas att fundera över.
    Till sist: Men det är väl detta Per Ewert håller på att råda bot på, Tack Per!

    Rolf Ö

    SvaraRadera
  6. Tack Rolf för dina uppmuntrande tillrop! De värmer!

    SvaraRadera