söndag 15 april 2012

Vilken dag...

Ser att Dagen dagen till ära lagt ut hela min artikel om Titanics förlisning, studera den gärna närmare där. Vi såg på megafilmen med de stora pojkarna igår och ikväll. Är det 15 år sen den gick på bio? Underligt så väl detaljerna satt sig den enda gång jag sett filmen före den här helgen. Han är skicklig, Cameron.

Visst har vi en del att lära sig av filmen, vilket jag tar upp i artikeln. Men rent konkret kanske vi idag på diktatorn Kim Il Sungs hundraårsdag bör lära oss mer av de mängder av extremt förtryckta kristna och andra oliktänkande i Nordkorea som får utstå sådant vi välmående västerlänningar omöjligen kan föreställa oss i våra ombonade hem och kyrkor.

En del av det förbluffande i denna förtryckarstat är dess kristna arv före den kommunistiska revolutionen. Urban Thoms i Dagen tar kort upp detta på nätupplagan idag. Jag håller just på att läsa boken "Gud är inte död - inte ens i Nordkorea" som artikeln nämner. Där framgår det bland annat att Kim Il Sungs egen far var aktiv kristen, och fungerade som något slags Ordets förkunnare. Kanske har vi där en freudiansk reaktion som fördärvat ett helt rike. Finns väldigt mycket att säga om detta, och jag känner mig inte speciellt värdig att göra det på ett rättvisande sätt. Men vi som ägnar så mycket tid och energi åt att kika in i våra egna och varandras navlar har sannerligen mycket att lära av dem som vet vilket pris de betalat för sitt beslut att följa Jesus. Återkommer kanske i ämnet när jag läst klart boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar