lördag 12 maj 2012

Jesusmanifestationen - stark och hjärtlig igår och idag

Idag har den årliga Jesusmanifestationen avhållits i Stockholm för femte året i rad. Trots trist väder rapporterar Aftonbladet om 15000 människor i ett två kilometer långt tåg - alldeles fantastiskt! Vår familj är inte med i år, vi passar på att besöka mina föräldrar i Skåne istället i helgen.

Vi var dock med alla de inledande åren, och det tredje året uppfylldes Stanley Sjöbergs vision om 25 000 kristna från alla sammanhang som firar gudstjänst tillsammans i Kungsträdgården. Vi kände då för vår del att arbetet var utfört; kanske återkommer vi efter dessa två års paus om manifestationen går även 2013. Jag hade igår en kulturartikel i Världen Idag som kopplade samman den gångna vinterns artikelserie om samhällets sju pelare med det bönetåg som idag vandrade runt och bad om Guds väg och välsignelse för vårt lands centrala institutioner. Jag skriver bland annat:

"Första året bevakade jag manifestationen som journalist, och följde då det tåg som leddes av Stockholms invandrarkyrkor. En bild har satt sig fastare än andra i minnet. Strax före Kungsträdgården, jämsides med Stockholms slott vände jag mig om för att se den till synes ändlösa skara som vällde ner från Söders höjder. Det färgglada tåget sjöng, jublade, dansade och skanderade ”JESUS! JESUS!” inför förbipasserande och något förvånade storstadsbor. Det nyhetsbevakande ögat tårades inför den sällsamma synen. Den dagen fick Jesus Kristus sin plats mitt i huvudstadens och Sveriges hjärta på ett nytt sätt. Det var hjärta, det var tillbedjan, det var en i alla bemärkelser salig blandning människor som förkunnade Guds frihet och glädje till vårt land.
När Jesusmanifestationen även i år intar huvudstaden och låter bönens tåg stanna vid Sveriges viktigaste symbolplatser för politik, utbildning, ekonomi och kulturliv är det mer än en happening för en liten intressegrupp. Det är en bekännelse på ett större plan, en konkret del ur bönen Fader Vår: 'Tillkomme ditt rike, såsom i himmelen, så ock på jorden'."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar