tisdag 4 september 2012

Breivik oskyldig?

Jag har ägnat mig lite grann åt det norska språket idag. Jag såg en så välskriven artikel från den norska tankesmedjan Skaperkraft, vars arbete påminner om det vi bedriver här i Sverige inom Claphaminstitutet, och frågade om vi fick översätta och publicera den på vår hemsida. Så jag har suttit och översatt idag, och på kuppen även hunnit lära mig några nya norska uttryck (exempelvis att "enkelte" inte alls betyder samma sak som enkla).

Men artikelförfattaren Espen Ottosen lyfter fram några viktiga poänger när det gäller vår världsbilds betydelse för vår syn på den fria viljan och därmed också vårt moraliska ansvar. Det är förfärande att studera Sam Harris ateistiska grundsyn och hans därpå förljande inställning till ansvaret för handlingar av den arten som massmördaren Breivik utfört. Men det är konsekvent. Vilket i förlängningen indikerar att den världsbild som vi upplever som omöjlig att följa till sin logiska slutpunkt också känns mycket tveksam att hålla för sann. Läs artikeln här.

2 kommentarer:

  1. Håll isär begreppen! Harris eventuella icketro och hans åsikter för övrigt är två skilda saker. Det är fullt möjligt att vara ateist och inta en helt annan ståndpunkt än Harris.

    SvaraRadera
  2. Jodå, det finns det folk som är. Men frågan är förstås vilken hållning som är mest konsekvent?

    SvaraRadera