onsdag 12 september 2012

Skriver om abort och USA-valet i Svenska Dagbladet

Jag och Tuve Skånberg har idag fått en debattartikel om abortfrågan och USA-valet publicerad hos Svenska Dagbladet.

Bakgrunden är följande: i söndags morse innan vi åkte till kyrkan hörde jag brottstyckten ur Godmorgon Världens reportage om demokraternas partikonvent inför presidentvalet. Bland annat berättade reportern om uppseendeväckande beslut från republikanernas konvent veckan före. De skulle bland annat ha tagit ett nytt beslut om att förbjuda alla aborter, inklusive i fall som orsakats av våldtäkt eller incest.

Jag tyckte den sakuppgiften lät alltför underlig för att vara rimlig. Jag kollade därför upp saken i republikanernas valplattform, som är enkelt åtkomlig här. Abortfrågan (och för den delen: även dödshjälp och övriga människovärdesrelaterade frågor) återfinns under rubriken "The Sanctity and Dignity of Human Life" Och situationen stod fullständigt klar: rapporteringen var överdriven, felaktig och direkt vilseledande. Jag fann även att andra medier förde vidare samma oriktiga budskap, och skrev därför en debattartikel tillsammans med Tuve, som Svenska Dagbladet tog in. (Jag lämnade med en brasklapp att vi i detta fall kunde utelämna den kritik som framfördes mot även deras tidnings felaktiga rapportering, men de valde hedrande nog att låta den stå kvar)

Artikelns spik handlar dels om att förtydliga vad republikanernas förslag faktiskt innebär, och att dessa förslag inte ligger speciellt långt från den allmänna svenska inställningen, och dels om att ifrågasätta svenska journalisters sätt att medvetet eller omedvetet ge en felaktig rapportering i denna fråga där korrekta fakta är en omistlig grund för att kunna fatta rätt beslut i en etiskt svår fråga.

I skrivande stund har artikeln uppåt 150 kommentarer, och vid en snabb genomläsning ser jag faktiskt ingen som menar att vi har fel i sak. Vissa är förstås rätt otrevliga och tycker att vi är blåsta i största allmänhet; det kan jag leva med. Men att även kommentatorer som inte håller med oss i abortfrågan som sådan bekräftar det vi påstår tycker jag nog ändå känns som ett väldigt starkt stöd för vår tes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar