lördag 7 november 2009

Så gammalt är människosläktet

Här kommer då ett slutgiltigt facit: Universum, livet och människan skapades av Gud. Och det var (trumvirvel)... rätt länge sedan.

Men den som förväntar sig tydliga avhandlingar kring åldersbestämningar får vänta förgäves, åtminstone från min sida. Min erfarenhet är nämligen att dylika diskussioner leder bort från huvudfrågan och skapar en helt onödig polarisering.

Jag var tidigare idag i Vaggeryd och höll en Vem tänder stjärnorna-afton, och flera av frågorna under den efterföljande frågestunden rörde sig kring just dessa tidsbestämningar. Frågorna var säkerligen ärligt ställda, men jag valde, precis som vanligt att fokusera på argumenten för att världen är resultatet av en synnerligen intelligent Designer. För om jag skulle svara att allting är mycket gammalt finns risken att vissa kristna lyssnare skulle sluta lyssna. Medan ett svar som gav allting en mycket ung ålder skulle riskera att flera på den andra kanten skulle stänga av. Och båda responserna vore väldigt olyckliga.

Just därför har jag gjort ett aktivt val både i boken och under föreläsningar att peka på vetenskapligt baserade argument för Guds existens, men att jag undviker att ta ställning i mer sekundära frågor om exakt NÄR och HUR Gud skapade allting. Mitt råd är istället: Låt forskare forska med full frihet. För om Gud existerar och har skapat världen kan varje ärlig forskning bara resultera i att vi lär oss mer om skapelsen, hur den fungerar och hur den troligen har kommit till. Och åtminstone för min del leder sådana nya kunskaper inte till osäkerhet, utan klart hellre till en än större förundran inför Skaparen.

4 kommentarer:

  1. Det är ju väldigt intellektuellt ärligt av dig att anse att forskare ska få utföra sitt arbete under full frihet.

    Man kan förstås föra fram en massa hypoteser kring hur allt började, t.ex att en gud skapade allting, eller hypotetisera runt en naturalistisk förklaring. Till sist handlar det ju ändå om vilken förklaring som är mest trolig och (kanske i en framtid) kan styrkas med fysisk evidens.

    Men vad jag inte kan förstå när du har denna inställning, är varför du och dina Clapham-kompisar har så svårt för evolutionsteorin? Den har ju inget öht att göra med universums uppkomst.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte svårt med evolutionsteorin så länge den inte extrapoleras in absurdum. T.o.m. Mats Molén och Genesis tror på evolutionsmekanismerna inom begränsade områden.

    Sedan anser jag att naturvetenskapen i en mening måste vara principiellt ateistisk, precis som varje naturvetenskapligt experiment måste bortse från möjligheten att Experimentatorn ingriper i processen på ett extra-ordinärt sätt (men vi har ju inte motbevisat forskarens existens för det). D.v.s.: givet dessa förutsättningar och att dessa förblir konstanta under den tid vi observerar, så kommer detta att hända. Huruvida Gud finns, kan ingripa eller rent av redan har ingripit säger detta dock ingenting om.

    Vad gäller jordens ålder kan man jämföra med en gammal VHS-film. Hur långt in i filmen har du kommit om du snabbspolar 2 minuter? Kanske 60 minuter? Men det tog ju bara 2 minuter? "För Herren är 1000 år såsom 1 dag och 1 dag såsom 1000 år." Om man t.ex. tror att Gud först måste skapa Andromedagalaxen och sen rulla tummarna i 2 miljoner år (enligt vilken tideräkning då förresten?) innan han kan skapa jorden och låta Andromedagalaxen ses härifrån, så tror man knappast på Gud ö.h.t. Att tro på Gud som vår Skapare innebär att han kan förkorta vilka processer som helst - men det är ju inte observerbart annat än i extrema undantagsfall (verkliga mirakler) och kan inte bli föremål för naturvetenskaplig forskning. Vi måste forska fritt, som Per Ewert säger, hur "virtuella" åldrar det än kan vara vi laborerar med. Jag förstår heller inte vissa s.k. skapelsetroende lärares och elevers tvekan inför att lära ut jordens åldrar, för det är ingen tvekan om att jorden verkar vara mycket, mycket gammal. Ponera en omedelbar skapelse av den första människan och låt oss kalla honom Adam: hur gammal är han då? 30 år eller 30 sekunder gammal? Problemet i ett nötskal: även en kreationist måste medge att han verkar vara i 30-årsåldern snarare än "nyfödd" och även en evolutionist skulle, om han/hon fått vara med och observera i egenskap av typ lejon ;o), behöva medge att en extern kraft kan påskynda vissa processer något alldeles enormt.

    SvaraRadera
  3. Var i Vaggeryd var du? På Fenix? Vem var det du talade för?

    SvaraRadera
  4. Marcus:
    Det har varit åtminstone några Claphmartiklar som riktat kritik mot när evolutionsteorin dras in absurdum, som Andreas påpekar. Det bör självfallet finnas en sund diskussion kring det man bedömer som svaga inslag i teorin. det gäller alla vetenskapliga teorier.
    Men du har rätt, den frågan är ju en annan än den om universums uppkomst. Och i den frågan står den bibliska världsbilden idag än starkare än när det gäller arternas uppkomst.
    Inspirator: Jag var i Betelkyrkan, talade för ett femtiotal av vitt skilda åldrar som hade hört pålysningen eller sett annonsen. Fenix kan vi ta en annan gång! :-)

    SvaraRadera