fredag 26 mars 2010

Lite tillägg till dagens Lennox-artikel

Idag inleds Apologias Tro och vetenskap-konferens med John Lennox. Han är ju tidigare inte så känd i Sverige, så dagens intervjuartikel är kanske för många den första bekantskapen med honom.

Jag fick med de flesta av de ämnen vi diskuterade i artikeltexten, men skulle vilja dela en liten utvikning vi gjorde om när Richard Dawkins i en av deras två debatter sade att det är möjligt att göra ett vettigt argument (a serious case) för en deistisk gud - dvs en gud som en gång satt igång universum och sedan dragit sig tillbaka för att aldrig mer ingripa - även om han själv inte accepterade det argumentet.
- Det här var ju ett alldeles häpnadsväckande påstående, menade Lennox. Jag undrade då hur han själv såg på påståendet såhär i efterhand.
- Dawkins centrala argument är ju att det inte behövs någon intelligens för att förklara universum, och att i nästa andetag säga att det kan finnas vettiga argument för deismen, är ungefär som om jag skulle säga att det finns vettiga argument för ateismen även om jag själv inte accepterar dem. Hans uttalande är helt inkonsekvent, och jag tror inte han själv inser vad han egentligen sade.

Vi talade också en del om vikten av att låta ödmjukhet och en hjärtlig inställning vara en självklar följeslagare när vi debatterar dessa frågor. - Christopher Hitchens skulle debattera mig varannan dag om jag ville, men jag känner att det inte är rätt sätt att agera, menade han. Och det är nog en klok strategi, att använda sin klokskap på fler än en arena, och inte låta bataljen bli det enda sättet att kommunicera tron. Lennox är utan tvekan värd att lyssna till. Sturmark sade när jag träffade honom igår att teve är med och spelar in, så förhoppningsvis får vi alla möjlighet att lyssna till den godmodige men synnerligen skarpsinnige irländaren.

7 kommentarer:

  1. Sten-Åke Granberg26 mars 2010 kl. 18:12

    Dawking verkar ju nästan ha snubblat!! Vilken debatt var det han sade detta? Kan man hitta den på nätet? Skulle vara intressant att få ta del av hans yttrande!

    SvaraRadera
  2. Sten Åke - http://www.youtube.com/watch?v=DxD-HPMpTto - Det är bara en trailer men kommentaren är med.

    Jag tycker inte att det är så förvånansvärt att Dawkins sa som han gjorde. Ser man till hans argumentation i allmänhet så är han ofta dåligt underbyggd, osaklig och motsägelsefull. Personligen så förstår jag inte varför han är så populär men jag antar att det mer är formen än substansen som är attraktiv. Har man ingen stadig grund att stå på så följer man ofta den som skriker högst.

    SvaraRadera
  3. Nej, det är klart man blir besviken när motståndarlaget släpper fram sin skyttekung och det visar sig att han slår nio av tio straffar utanför.(en bild)
    Engelske Peter S Williams har "webbat" en hel del intressanta recensioner/artiklar om Dawkins
    och av dessa kan man läsa ut att det är en tunn fernissa.(en annan bild)

    Rolf Ö - en medlem hemma i stugvärmen denna helg

    SvaraRadera
  4. Okey, aldrig hört om honom, får ta en titt. Antar att du läst 'The Dawkins Delusion' av Allister McGrath. Om inte så kan den rekommenderas; 'The God delusion' pulvriseras på mindre än 100s, svårare var det tydligen inte.

    SvaraRadera
  5. Dawkins delusion är bra, för en lite längre utläggning rekommenderas Hahn/Wiker "Svar på den nya ateismen" från i höstas.

    Willams är såvitt jag sett bra, men lider av nackdelen att ha samma namn som Peter (PJ) Williams som främst bedrivder apologetik utifrån Nya Testamentet, var fö huvudtalare på förra Apologiakonferensen.

    SvaraRadera
  6. .....riktigt trevligt att det är liv och rörelse på Per E:s sida, det ger inspiration, skapar kontakt och "bygger upp".....
    Peter S !? Jo, han är involverad i Damaris trust/Culturewatch som faktiskt har en norsk "filial", som i allra högsta grad är inblandad i sammarbetet med Apologias lilla skrift, som ett ett svensk/norskt projekt.
    Så liten kan apologetikvärlden vara, men det går att förändra, därför att det viktigt att vi inte hemfaller åt enbart "föreningstänkande", vilket naturligtvis ingen av oss (enbart) gör...!?

    Williams - http://www.damaris.org/content/content.php?type=5&id=512

    Norge -
    http://www.damaris.no/

    R.Ö.

    SvaraRadera
  7. Nytt ämne.

    Jag hittade ett föredrag av Sam Harris i vilket han beskriver att vetenskapen kan och bör skapa universell moral. Kanske kan intressera er. Klippet finns på min blogg, jag har dock inte hunnit kommentera det själv än, måste nämligen sova.

    http://josefgustafsson.wordpress.com

    SvaraRadera