måndag 22 mars 2010

Min debatt med Sturmark & Co utlagd på nätet



Då har det humanistiska bokförlaget Fri Tanke lagt ut paneldebatten vi hade på Historiska Museet i förra månaden. Debatten finns utlagd på YouTube, uppdelad i smådelar. Jag tog mig friheten att göra en spellista här så att den kan åhöras i sin helhet utan avbrott.

På bilden från vänster syns debattörerna: Christer Sturmark (engagerad, ibland ganska provokativ), Olof Buckard (just här intensivt bläddrande, annars på gränsen till bullrig, men icke desto mindre svårfångad i sin position), undertecknad (hej vad glad jag är fastän ensam som försvarare av en klassisk kristen tro), samt Lena Andersson (ber? Nej, så väl är det kanske inte. Men hon höll ganska låg profil utöver en del lite mer hätska utfall).

Vi har först ett inledningsanförande, därefter ganska fri debatt, därpå frågestund där flertalet frågor kom att riktas till mig, gissningsvis beroende på att flertalet åskådare stod på samma sida som Sturmark & Co. Men det var bara roligt. Och sen blev det en kanske lite oplanerad avslutning -där jag råkade få sista ordet genom att på fråga från Sturmark kunna sammanfatta bokens fem argument för Guds existens!

Det är alltid svårt att veta om man lyckas hitta en god debatton och klara argumentationen på ett bra sätt, speciellt eftersom det här var min första debatt av detta slag. Bloggläsarna får gärna ge ris eller ros, båda kan vara användbara inför eventuellt andra kommande debattillfällen.

1 kommentar:

  1. Kul att du fick sista ordet! Man undrar var Sturmarks osakliga illvilja mot kristendomen kommer ifrån...

    SvaraRadera