lördag 23 oktober 2010

Nyhet - tar upp samtal med Humanisterna på två fronter

Då ska jag hålla mitt löfte att pålysa två kommande händelser med anknytning till de i debatten så aktiva sekulärhumanisterna.

1: Vi i Svenska Evangeliska Alliansen i Jönköping kommer torsdagen den 11/11 kl 18.30 i Stadsbiblioteket att arrangera ett panelsamtal tillsammans med Humanisternas lokalavdelning. Temat är människovärdet, med speciellt fokus på dödshjälpfrågan.

Från vår sida medverkar jag själv samt Albert Sundberg, överläkare vid Eksjö lasarett (som precis som jag även är Fellow vid Claphaminstitutet). För Humanisterna kommer Christer Sturmark (behöver väl ingen närmare presentation) samt Gunnar Hagberg, fd ordförande för föreningen Rätten till en värdig död.

Vår förhoppning är att det ska bli ett gott samtal med människolivet i fokus, snarare än frän debatt. Nu har Humanisterna valt två personer som accepterar (i Hagbergs fall med ett mycket aktivt stöd) aktiv dödshjälp, men jag hoppas ändå att vi kan hitta vissa gemensamma ståndpunkter trots våra motsatta utgångspunkter.

Moderator för kvällen blir Carin Stenström, fd chefredaktör för Världen Idag. Antalet sittplatser är begränsade, så den som vill vara säker på att få plats bör komma en stund före 18.30.

Också pålysning nr 2: Humanistbloggen bjöd tidigare in mig att skriva ett gästinlägg på temat "En kristen ser på Humanisterna", och jag återgäldade det med att bjuda in Patrik Lindenfors att skriva ett gästinlägg här hos mig på temat "Därför tror jag att Gud inte finns". Nu har han mejlat in sitt inlägg, som jag kommer att lägga ut nu på måndag. Det ska bli intressant att följa hans argumentation, hoppas att flera läsare vill ta aktiv del i debatten.

5 kommentarer:

  1. Humanister är ett gissel besservisser som tror sig veta det mesta.

    SvaraRadera
  2. Humanister är onda, jag har hört att de äter barn.

    SvaraRadera
  3. Det stavas besserwisser. ;)

    SvaraRadera
  4. haha! Gud, det där var för bra för att vara sant, "En humanist" och Anonym måste vara samma person!

    SvaraRadera
  5. Messerschmidt heter det!

    SvaraRadera