onsdag 13 maj 2009

Ingen konflikt mellan tro och vetenskap

Tänkte förklara vilka lustiga turer en frilansskribent kan åka med på ibland. Eftersom det är Internationella astronomiåret till minne av Galileis upptäckt av att jorden snurrar runt solen istället för tvärtom ville jag gärna göra en kulturartikel om vad Galileis konflikt med kyrkan egentligen handlade om.
Jag kontaktade Dagen med förfrågan, men deras kulturredaktör hade fullt den vecka där det fanns en bra nyhetsspik att hänga upp det på. Vände mig istället till Världen Idag som tog in artikeln härom veckan (ej tillgänglig på nätet). Tyckte dock att artikeln kunde ha ett läsvärde för en större grupp så jag tog jag skrev om den och tog den vidare för att processas genom Claphaministitutet, varvid två andra Fellows bearbetade den ytterligare och skrev under. Sedan sände Claphams direktor artikeln vidare till några tidningar, varefter jag nu ser att den efter fullbordad runda hamnade i Dagen idag. (Plus någon mer publikation framöver, tror jag.) Så kan det gå! Förhoppningsvis är artikeln nu klart bättre än i mitt första utkast. Enda felet var att professor Yvonne Maria Werner uppges ha fått fel bild i tidningen. Hoppas det blev rätt på undertecknad... Få se när papperstidningen kommer om en stund.
Men budskapet är väl värt att understryka när humanisten Sturmark skrivit en hel bok med målet att visa att tro och vetande är inkompatibla så visar affären Galilei att konflikten egentligen handlade om något annat än vi idag har fått intryck av. Om vår tro på en Skapare är riktig kan vi frimodigt och nyfiket ta del av vetenskapens rön. Skaparen hotas inte av att vi undersöker den värld han skapat.

5 kommentarer:

  1. Hejsan,

    Hörde talas om dig och din bok för första gången via ulfekman.nu. Jag blev helt begeistrad. I min egen morgontidning SKD går det all läsa följande, "Moral kommer inifrån", se http://www.skd.se/article/20090514/KRONIKOR001/601738217/1061/OPINION/*/moral-kommer-inifran.

    Skribenten har också en blogg, http://anna-does-life.blogspot.com/. Jag har uppmanat skribenten att läsa din bok och recensera densamma. Det ska bli spännande att läsa.

    Med vänlig hälsning
    Roger Enqvist
    Eslöv

    SvaraRadera
  2. Tack för vänliga ord, Roger!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du för ett konstigt resonemang i artikeln. Affären Galilei grundade sig egentligen i en personkonflikt - alltså finns ingen konflikt mellan vetenskap och religion? Men den konflikten står väl inte och faller med vad Gelileiaffären handlade om? Istället grundar sig konflikten i synen på vad man kan veta:
    - Vetenskap är att bygga sin världsbild på det man kan observera och deducera.
    - Religion är att bygga sin världsbild på uppenbarelse och tradition.
    Ibland råkar de här två i konflikt, t.ex. när de försöker beskriva samma sak. Den här konflikten existerar oberoende av vad som "verkligen" låg bakom affären Galilei.

    Det intressanta för mig i affären Galilei är att en religiöst utsedd företrädare över huvud taget kunde tysta en vetenskapsmans presentation av nya rön.

    SvaraRadera
  4. Visst var konflikten anmärkningsvärd på flera sätt, precis som du skriver i avslutningen, Patrik. Men det jag/vi ville lyfta fram är att Galileiaffären inte kan användas som det vapen mot religionen som gudsförnekare gärna vill se det som. Så när vapnen ett efter ett tycks falla ur ateistens händer, vilka återstår då till slut?

    SvaraRadera
  5. Många vapen återstår, Per Ewert, många. Det viktiga är inte enstaka historiska händelser, utan att religion förblindar människor för verkligheten. Om du ska komma ut som förespråkare för "intelligent design" tycker jag du ska kontemplera Augustinus ord:

    "Often a non-Christian knows something about the earth, the heavens, and the other parts of the world, about the motions and orbits of the stars and even their sizes and distances,... and this knowledge he holds with certainty from reason and experience. It is thus offensive and disgraceful for an unbeliever to hear a Christian talk nonsense about such things, claiming that what he is saying is based in Scripture. We should do all that we can to avoid such an embarrassing situation, which people see as ignorance in the Christian and laugh to scorn." [De Genesi ad litteram libri duodecim

    SvaraRadera