fredag 8 maj 2009

Se mig hos Ulf Ekman


Då har de lagt ut teveprogrammet där jag intervjuas av Ulf Ekman. Kommer även på Kanal 10 på måndag.
EDIT: Kommer senare i Kanal 10, det var en annan intervjuperson i måndags.
Jag var lite orolig över vilket intryck jag skulle ge i stolen - min fru säger att jag brukar vifta omotiverat med händerna när jag känner mig något nervös. Men jag tycker det blev ett riktigt bra samtal (ser dock att jag ha en tendens att skjuta ner ögonbrynen när jag vill understryka något).

Vi pratade förstås en del om boken, sen blev det en hel del om Jesus och om Oscar Wilde, vars livsresa ger en ovanligt äkta inblick i frågan om livets mening - med och utan Gud.
Jag hade dessutom förmånen att tala på Livets Ord i onsdags kväll, där jag och Stefan Gustavsson representerade Svenska Evangeliska Alliansen med möte på kvällen efter att tidigare på dagen ha inbjudit till föreläsning i Pingstkyrkan i Uppsala. Var något ovant med så stor estrad att tala från, men väldigt roligt att få medverka på den plats varifrån jag själv fått mycket gott genom åren.

Vet inte om mötet är utlagt på nätet, meddelar länk senare om jag hittar någon.

EDIT: 15/5. Nu ligger mötet utlagt här.

Stefan inledde kvällen med att lyfta fram Bibelns Jesus i kontrast till Gardells nydanande jesusbild. Om någon fiffig surfare kan fånga Stefans inledning där han visar upp ett helt bibliotek med nya Jesusbilder, den ena tokigare än den andra och lägga ut den på Youtube vore det strålande. Väl värt att se!

Sedan talade jag om livets mening med den förlorade sonen och Oscar Wilde som parallella fall i sitt sökande efter syfte och mening när man har upplevt allt men ändå känner sig alltmer hemlös och utan hopp.

Det här var ett litet test av hur det fungerar att kombinera konceptet föreläsning/möte med Evangeliska Alliansen, vi utvärderar och ser om det är möjligt att återkomma med en större satsning till hösten. Kändes hur som helst väldigt roligt att få medverka tillsammans med Stefan som är en så skicklig och samtidigt ödmjuk förkunnare som vi bör vara väldigt glada över att ha i Sverige.

4 kommentarer:

  1. Tycker du såg oväntat gammal ut i teven ikväll ;-) de har kanske annan ordning på programmen i kanal 10? Men det var intressant att se intervjun på LO:s webb iallafall.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag inser att de måste ligga någon vecka efter på Kanal 10. Gissar att intervjun kommer där om två veckor.

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk bra intervju den var djupa frågor ni verkligen kom in på. Jag vill verkligen läsa din boken och vill ge den till mina icke troende kompisar. Det är verkligen frågor som berör hjärtat av människor. Tack för att du skrivit boken!

    SvaraRadera
  4. Tack för vänliga kommentarer! De värmer.

    SvaraRadera