måndag 8 november 2010

Samtal med Humanisterna, nästa etapp

Sådärja, då var allt igång igen efter lovet. Det blev goda möten och föreläsningar i Falun, hälften av åhörarna var i tonåren, andra hälften uppåt pensionsåldern. Spännande pedagogisk utmaning - men roligt!

Jag ska nu sätta mig och börja repetera och punkta upp relevanta saker som kan tänkas komma upp vid torsdagens panelsamtal med Humanisterna på Jönköpings stadsbibliotek kl 18.30. Ja, samtal och samtal - min tanke var att försöka få till ett så gott samtal som möjligt, där vi förhoppningsvis skulle kunna hitta några gemensamma punkter. Men när de nu kallade in en tydlig dödshjälpförespråkare och Christer Sturmark så blir det förmodligen lite mer debatt av det hela. Men det ska nog kunna gå väl det också. Att vara Humanist borde ju rimligen innebära att man på så många sätt som möjligt är FÖR människan. Att i det läget argumentera för att människor ska dödas torde kräva sin man. En kristen utgångspunkt framstår som enklare att försvara när det går till debatt. Hoppas och tror på en intressant kväll iallafall.

Jag ska också sätta mig och försöka formulera ett klokt svar på Patrik Lindenfors argumentation kring frågan om varför vi skulle tro att Gud INTE finns. Det blev en intressant och långdragen diskussion kring detta, se bloggposten nedan. Min replik kommer så snart jag hinner. (Svårigheten består inte i att försöka finna svagheter i argumentationen - utan just i att finna tiden att plita ner dem.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar