måndag 30 januari 2012

Denna dagen - ett liv...

Ja hjälp, nu blev det en sådär stolligt innehållsrik dag igen. Vi påbörjade idag en temavecka på ämnet civilkurage på Kungsgymnasiet. Jag inledde med det tragiska fallet med fyraåringen som mördades av ett annat barn i Ljungby. Vuxna kunde ha ingripit, men gjorde det inte. Därefter tittade vi på filmen "Frihetens gryning" om Rosa Parks, Martin Luther King och bussbojkotten. En av diskussionsfrågorna eleverna fick samtala om efter filmen var om samma engagemang och uthållighet i kampen skulle kunna finnas idag. Det är frågan det...

Därefter sammanträde i en av Sveriges nyaste kristna landsomfattande organisationer, där jag fick den stora äran att bli vald till ordförande. Nu känns det här lite småknäppigt att nämna, för jag tänkte just nu inte säga något mer om saken än så. Organisationen startades i fjol, och vi räknar inte med att fungera i full skala förrän i slutet av nästa år. Vi väljer att vänta ytterligare några veckor innan vi går ut mer offentligt med vårt arbete, det är en systerorganisation som ska sätta sig innan vi går ut i medierna och berättartillsammans om våra målsättningar och arbetsformer. Jag tror att det kan bli något riktigt givande det här, men vi kan som sagt var inte diskutera det närmare just nu. Jag anar dock att vissa gudsförnekande läsare kommer att ha en del synpunkter på vårt arbete, så ni ska nog få er chans vad det lider...

Och därutöver, massa massa andra saker i familj och omgivningar som kallar på uppmärksamhet. Inget som behöver delas med en större krets, men oj, vad en dag kan innehålla mycket...

Inte slut än förresten, idag är det nämligen exakt 100 år sedan en av 1900-talets främsta apologeter, Francis Schaeffer föddes. En fantastisk förebild för mig och många andra. Ska skriva färdigt en artikel om hans liv för publicering i slutet av veckan - om Herren dröjer och jag överlever tills dess, vill säga... Puh!

2 kommentarer:

  1. Per !

    Härligt att höra (dvs...se) din förmåga att traktera flera bollar i luften samtiigt utan att tröttas och att du göra det elegant, Schaffers minnesdag har jag missat, helt. Bläddrar nu och då i Barry Hankins Schaffer biografi (Eerdman 2008) sedan i somras.
    Läser lite här och var (bloggar) om Herrens nara ankomst, detta får inte innebär stillasitande, betraktande och en evig väntan, framför bildskärmen, I Forserum är det full fart, vilket är föredömligt..!

    Rolf Ö, Örebro

    SvaraRadera
  2. Schaeffer var häftig, i allt utom ekumenik och ekklesiologi!

    SvaraRadera