onsdag 18 januari 2012

Mer ljus på förföljelse mot kristna

Det verkar som att förföljelserna mot de kristna runt om i världen till slut börjar uppfattas även av det sekulariserade Sverige. Den uppmärksamme har sett att det senaste året är det fler och fler opinionsröster som börjar tycka att det är acceptabelt att försvara människor från övergrepp och död - även om de är kristna. Erik Helmerson i DN är en av dem:

"I vissa länder är situationen katastrofal. I Irak har hälften av landets kristna flytt sedan krigsutbrottet 2003. I Afghanistan är landets fåtaliga kristna offer för extremistiskt våld samt gripanden och trakasserier av myndigheterna. I Turkiet, där det osmanska folkmordet på armenier och andra kristna utgjorde ett av historiens många dråpslag mot kyrkan i öst, utgör de nu bara en promille av befolkningen.
... Slutet av förra året såg en begynnande debatt i Storbritannien, där allt fler anklagar regeringen för passivitet gentemot övergreppen på kristna. I Sverige, liksom i många övriga västländer, är det fortsatt tyst. Vad säger den vänsteropposition som av tradition slår sig för bröstet för sin internationella solidaritet? Vad säger myndigheter och människorättsorganisationer? Och, framför allt: vad säger regeringen?"

I Nigeria har de extrema islamisterna etnisk rensning som mål, där påbudet uttalats väldigt klart: Flytta eller dö. Det är hög tid för Sverige och andra demokratier att våga ta bladet från munnen och tala klartext om och mot dessa islamistiska våldsverkare och de stater som hyser dem.

Nu om en stund ska jag ta en timmes bön för när och fjärran: församlingarna i Huskvarna har en så kallad 24-7-bön, man håller kontinuerlig bönevakt under en veckas tid och nu är det mitt nattskift. Bönen Fader Vår ger vägledning i bönens inriktning: "Må ditt rike komma, må din vilja ske, såsom i himmelen, så ock på jorden." Och ja, eventuella tvivlande bloggläsare - vi tror att Gud hör våra böner - på riktigt. Vi tror att bönen kan förvandla inte bara världen, utan också oss själva.

I övrigt: Jag ser att det är ett aktivt meningsutbyte i inlägg nedan, men jag tycks fortfarande befinna mig på Bloggers svarta lista och kommer inte åt kommentarerna. Så om någon har apostroferat mig och jag inte har svarat så är jag alltså för ögonblicket oskyldig...

1 kommentar:

  1. Det är bra att du sätter ljus på förföljelse av kristna. När du känner det angeläget kan du bredda dig och sätta ljus på all förföljelse av människor, inte bara av kristna.

    SvaraRadera