söndag 8 januari 2012

Money, money, money!

Här var det bissniss för hela slanten en stund minsann! I onsdags gick slutartikeln i min serie på Världen Idags kultursida om samhällets sju grundpelare, sist på temat affärsvärlden.

Och idag hade jag förmånen att få åka barnfri på gudstjänst i Kungsportskyrkan och höra vår värderade pastor Hans hålla en utmärkt och bibelbaserad predikan på temat "Pengarna på bordet - vad pengarna gör med oss". Predikan ska gå att ladda ner och lyssnas till i efterhand på Kungsportens hemsida. En församlingsmedlem och vän delade dessutom ett personligt vittnesbörd om hur han för en tid sen upplevde en maning att sälja alla sina aktier, som han upplevde band honom på ett sunt sätt, och skänka bort pengarna. Återigen ett härligt vittnesbörd om ett kristet förhållningssätt till pengar. Att investera och förvalta pengar är inte fel i sig, men när vi märker att penningen börjar äga oss mer än vi den är det ett gott tillfälle att kanske befria sig från den finanisella tryggheten. Nästan alltid finns det någon som behöver den bättre.

Som av en händelse blev det även en situation idag där det blev läge att ta ett samtal om pengar och materialism med vår förstfödde. Den som tror att porten är låst för Mammon i ett kristet hem drar lite förhastade slutsatser. Och jo då, du behöver inte vara orolig - jag är frestad i allt, jag också...

Dessutom sitter jag just och reviderar ett lärobokskapitel om nationalekonomi som jag skrivit för
ett antal år sedan, men som behöver nutidsanpassas en del. (Jag har sett att belackare på andra diskussionsforum önskar belägga mig med yrkesförbud som lärare, huruvida det ska vara tillåtet att skriva läroböcker som kristen är fortfarande höljt i dunkel.) Och det kliar kliar kliar i fingrarna att äntligen kunna ge mig i kast på allvar med ett större projekt, där ekonomi har en alls icke oväsentlig del. Snart så - då ska det lämna översta lådan och landa på skrivbordet på allvar... Det blir kul det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar