fredag 20 maj 2011

Besinningslös attack på kristna i lokaltidningen

På väg in till jobbet i morse såg jag Jönköpingsposten ligga framme. Jag såg ordet "Gud" med stora bokstäver längst upp på förstasidan. Kan aldrig vara en god nyhet tänkte jag, vis/cynisk av sekularismens makter, och slog upp artikeln.

Mycket riktigt. En riktig Pravda-artikel på det fasansfulla temat "Fas3-arbetare bad till Gud" (Har inte citaten glasklara i huvudet, men det var inte med positiv andemening, det kan jag garantera). Ruskig händelse som förtjänar krigsrubriker, eller hur? (OBS - viss ironi. Lite grann. Bara lite.)

Man trodde sig förflyttad till jag-vet-inte-vilken-diktatur när man läste texten. Röde riksdagsmannen Peter Persson tog till den typen av ord som man annars bara använder vid stora katastrofer om dessa frivilliga andakter hos Erikshjälpen som även arbetare som slussats via Arbetsförmedlingen har möjlighet att delta i. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Eller det vet jag nog. Det är nog tid att gråta. Inte för min skull, eller för kristnas skull. Utan för de människor som är i desperat behov av hjälp, och som också får det från organisationer som Erikshjälpen. Och Frälsningsarmén. Och andra. Hjälp som riskerar att inte komma fram på grund av fullständigt stolliga anklagelser om lika fullständligt självklara inslag i arbetsvardagen.

Någon form av svar kommer förhoppningsvis inom kort.

2 kommentarer:

  1. Fullständigt stolliga anklagelser om vad? När jag hör Frälsningsarmén tänker jag ju nu givetvis på ryktena kring deras "kränkningar" om homosexualitet. Kan du utöka lite?

    SvaraRadera
  2. Ja, det var nog det hele. Personal har haft andakter. En del personal kommer via Arbetsförmedlingen. Farligt, farligt. Hörde rapporteras att JP (vi har SmålandsTidningen hos oss) följde upp en liknande artikel idag. Måste kolla upp det innan respons.

    SvaraRadera