tisdag 11 oktober 2011

Wallraffar i Dagen idag

Idag har jag en recensionsartikel i Dagen om Ove Brings bok De mänskliga rättigheternas väg. Tillfälligt inhoppade kulturredaktör såg sig dock nödgad att skära en del i artikeln pga att texter om Tomas Tranströmer tilläts breda ut sig över ett helt uppslag. Och det är klart, jag ska väl knappast känna mig undanskuffad av att bli förminskad lite för att ge rättmätig plats åt vår nyutnämnde Nobelpristagare.

Så en del av budskapet fick stryka på foten, betyget (3 fiskar) med. Det enda jag ännu inte blir klok på är rubrikvalet: "Den ofrivillige Wallraffaren". En alldeles strålande rubrik i sig - men vem i hela friden syftar den på? Författaren? Tännsjö - eller någon annan jag nämner i texten? Eller kanske undertecknad? Nej, den gåtan är alltför svår, nej, jag gissar ej detta.

Tranströmer hade nog inte kunnat formulerat det finurligare själv...

1 kommentar:

  1. Hihi - helfestligt det här! Fick just veta av vik kulturredaktören att även han var helt ovetande om var den underliga rubriken kommit ifrån. Det här blir en spännande fortsatt följetong - måhända en verklig Wallraffare som varit i farten? / Per

    SvaraRadera