fredag 16 september 2011

Är läsare

Jag har gått in en stund i läshörnan. Ett jobb som läromedelsgranskare för ett nytt gymnasieläromedel i samhällskunskap. Givande uppdrag, men jag häpnar över hur otroligt svårt vissa författare har att sätta sig in i sina blivande läsares verklighet och förförståelse. En varnagel att ha med sig i eget skrivande.

Och så håller jag på med en recensionsbok, det var ett antal månader sedan sist. Det är en alldeles förträffligt trevlig sysselsättning, när man får en intressant bok i sina händer - den här gången om de mänskliga rättigheternas historia. Visst åtnjuter man en viss makt som recensent, risken finns att man blir både för snäll och för sträng, beroende på hur den egna andan faller på. Viktigt att både våga bedöma andra rättvist och själv våga låta sig utsättas för en ärlig prövning. En påminnelse även det. Min ohämmade hyllning av Tim Kellers "Varför ska jag tro på Gud?" sitter dock kvar i orubbat bo.

För den som undrar om jag faktiskt även skrivit något på sistone kan jag rekommendera den näst sista artikeln i Claphaminstitutets serie om dödssynderna i Världen Idag (tror den bara finns i papperstidningen). Kvarstår som sista artikel: likgiltighet. Well, om nån nu ids bry sig om den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar