Livets söndag idag, den tredje advent. Kyrkor runt om i Sverige lyfter fram samma värde som är det första som samtliga svenska skolor är pliktiga att lyfta fram som det allra första grundläggande värdet i samhället: livets okränkbarhet. Undras just om alla kommunala skolor gör det? Okränkbarheten hos det friska såväl som det sjuka livet. Det åldrade såväl som det yngre. Det ofödda såväl som det födda. Det gravt dementa såväl som det nobelprisvinnande. Alla liv är värda samhällets skydd. Undras just om den nutida rörelse som säger sig representera humanismen och därmed rimligen även människans rätt till liv faktiskt också gör det?
Och när vi ändå är inne på den tråden: det här fallet vore faktiskt ändå lite intressant att höra hur sekularisterna ställer sig till.
1. Kristna låter, med statens välsignelse, sin tro komma till synnerligen offentligt uttryck i världens allra mest spända gränskonflikt, när de vill tända stora julgranar som en manifestation för julens budskap om Jesu födelse, vilket samtidigt blir ett rop för yttrande- och religionsfrihet .
2. Grannstaten, som valt ateismen som statsbärande ideologi och insett att religion och annan skrock måste förbli en strikt privat företeelse, kritiserar skarpt detta övertramp mot det sekulära samhället.
Det första landet heter Sydkorea, det andra Nordkorea. Visst måste väl Nordkorea ha rätt i det här fallet? De är ju ändå upplysta ateister som önskar begränsa religionens roll i det offentliga rummet. Och det måste ju vara det viktigaste ärendet i det här fallet?
Sverige borde gå före med gott omdöme och visa tecken och bilder på julens herre: Oden.
SvaraRaderaFör vi firar en vikingajul med överflöd av mat och dryck, vi äter gris till åminnelse av den tradition vikingarna hade, grisen särimner, som åts i Valhall.
Julgranen får symbolisera fruktbarheten. Jultomten de sagoväsen vi i Sverige i alla tider trott på.
För det kan ju inte vara så att juden Jesus firas med att äta gris?
Visst är det jobbigt när folk inte delar ens livssyn?
SvaraRadera/Denny
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera1. Kristna låter, med statens välsignelse, sin tro komma till synnerligen offentligt uttryck i världens allra mest spända gränskonflikt, när de vill tända stora julgranar som en manifestation för julens budskap om Jesu födelse, vilket samtidigt blir ett rop för yttrande- och religionsfrihet .
SvaraRaderaJag ser inga problem med det. Det vore problematiskt om det såg ut som att staten direkt stödde en viss religion framför en annan och om man t.ex. inte tillät buddhistiska symmboler, då det vore särbehandling. Sekularister har inga problem med att offentligheten utsätts för religiösa budskap, man har bara problem med att staten, som ju företräder oss alla, tar ställning för en viss religion. Fast vad gäller julgranar så är ju de en tämligen sekulär tradition, som ursprungligen är hednisk, så jag ser inte hur det skulle kunna ses som särbehandling av någon religion att sätta upp dem.
"2. Grannstaten, som valt ateismen som statsbärande ideologi och insett att religion och annan skrock måste förbli en strikt privat företeelse, kritiserar skarpt detta övertramp mot det sekulära samhället."
"Ateism" är inte mycket till ideologi, det är lite som att ha "anti-kommuinism" eller "icke-monarki" som en ideologi. Eller som att påstå att Danmark och aztekernas samhällen är identiska, eftersom de båda har "teism" som en statlig ideologi. Danmark har en statskyrka, aztekerna hade statliga tempel där man offrade folk. Båda ideologierna tror på gudar, alltså är de identiska. Eller kanske inte...
Nordkoreas statsideologi är Juche, som t.ex. Han S. Park i "Juche: The Politics of Unconventional Wisdom" (2002) och teologen Thomas J. Belke i "Juche: A Christian Study of North Korea's State Religion" (1999) betraktar som en religiös rörelse.
Demokratiska seklarister skulle aldrig kunna ställa sig bakom Nordkoreas förföljelse av religiösa, då det skulle vara ett brott mot den personliga religions- och samvetsfriheten. Att staten tar ställning för en religion, vare sig kristendom eller juche, och därefter försöker få folk att delta i dess utövande vare sig de vill eller ej är ett ingrepp i den personliga integriteten. Att värna denna integritet är det centrala temat i sekularismen.
(Så, nu har jag ändrat det här inlägget två gånger för att ta bort små fel jag hittade. Hoppas det inte behöver korrläsas mer nu).
Finns en hel del stavfel kvar....
SvaraRaderaPer Ewert,
SvaraRaderaDu menar att ateism är en ideologi som i sig innebär att utövaren är religionskritisk eller till och med religionsfientlig så till den milda grad att Nordkoreas regim utgör ett gott exempel på tillämpning av den ateistiska ideologin. Du har under lång tid debatterat frågor som denna och du har vänt och vridit på de flesta argument som kan ges för och emot. Med det sagt undrar jag om du med ett eakt "Ja" kan besvara frågan om du anser att du dels debatterar ärligt och dels inte försöker tillskriva ateister åsikter de inte har?
Ursäkta ev språkliga fel. Efter en stund gick det inte längre att redigera texten i "kommentarsrutan".
SvaraRadera...och en fråga. Jag har en tid funderat på att skriva ett inlägg på Humanistbloggen om argumentationsfel, oärlig debatt (låter kanske hårdare än vad jag menar) och liknande. Jag undrar nu om jag möjligen skulle få använda din text som "studieobjekt" genom att återpublicera den på Humanistbloggen för att där gå igenom de argumentationsfel som jag tycker mig se i texten?
För att förtydliga: jag menar inte att Humanisterna representerar Nordkoreansk ideologi. Snarare vill jag med sådana här exempel väcka tanken att en sant humanistisk inställning aldrig kan kombineras med en konsekvent driven sekularism, som när den förs till sin slutpunkt löper en uppenbar risk att sluta i tyranni. Uppenbaraste exempel: Nordkorea.
SvaraRaderaJag ser alltså ett problem med er återkommande argumentering för att religion=dåligt, sekulärt=bra i praktiken kan få absurda konsekvenser. Det resonemanget har jag svårt att se som särdeles oärligt? Du hittar nog mer givande exempel på detta annorstädes, förmodar jag. / Per
Per,
SvaraRadera"Snarare vill jag med sådana här exempel väcka tanken att en sant humanistisk inställning aldrig kan kombineras med en konsekvent driven sekularism, som när den förs till sin slutpunkt löper en uppenbar risk att sluta i tyranni. Uppenbaraste exempel: Nordkorea."
I så fall tror jag du missförstått vad Humanisterna menar med "sekularism". Den sekulära stat de förespråkar är inte antireligiös utan oreligiös. Med detta menas att staten inte särbehandlar någon religion (eller icke-religion) vare sig positivt eller negativt. En sådan stat kan som sagt inte ägna sig åt vare sig förföljelse av eller aktivt stöd till någon religion, eftersom den vilar på principen att alla medborgare har rätt att själva följa sina religiösa övertygelser så länge de visar samma respekt mot andra medborgare.
Faktum är att den sekulära staten inte är en ateistisk uppfinning, utan en idé med rötter hos förföljda protestantiska kyrkor vars medlemmar inte ville behandlas som brottslingar eller andra klassens medborgare av staten bara för att de var en religiös minoritet i sina hemländer. Sekularismen är en av de bästa idéer som den kristna världen producerat, och en sekularist är inte anti-religion, hon är anti-teokrati. Det är även en religionspolitisk konsekvens av att man följer den gyllene regeln: "Jag vill inte att staten favoriserar en tro jag inte omfamnar, därför kräver jag inte att den ska favorisera min övertygelse framför någon annans". Och ja, om staten aktivt började förespråka ateism så vore även det ett brott mot sekularismen såsom humaniströrelserna ser den.
Därför funkar inte jämförelsen med Nordkorea alls, och jämförelsen blir särskillt absurd om man håller med t.ex. Belke och Park (se ovan) om att Juche-ideologin är en slags religiös rörelse. Och även om man inte gör det, utan ser Juche som en helt oreligiös rörelse så går den fortfarande emot den sekulära humanismen. Juche är en totalitär och dogmatisk ideologi, medan sekulär humanism är en demokratisk rörelse som väldigt noga betonar individens rätt till yttrande-, tanke- och religionsfrihet.
Per,
SvaraRaderaMenar du att Humanisterna vill sekularisera samhället och inte bara staten? Om du gör det ber jag dig visa att så är fallet. Om du inte menar det så vore kanske en ursäkt till Humanisterna för ditt blogginlägg på sin plats? Du kritiserar ju faktiskt en egenpåhittad nidbild av organisationen. Att mena att Humanisternas kritik av religionens skadeverkningar kan leda till ett samhälle av nordkoreansk art är inte ärlig debatt.
Ja du, Per Ewert, ditt under-bältet-slag mot ateisterna är minst sagt pinsamt. Har du den minsta aning om hur de kristna burit/bär sig åt i Sydkorea.
SvaraRaderaLåt oss ta landets kristna president, Lee Myung-bak:
"When Lee was mayor of Seoul, he declared the city 'a holy place governed by God' and the citizens of Seoul 'God's people.' He went on to dedicate the city 'to the Lord.' In 2006, Lee also sent a video prayer message to a Christian rally where the worship leader called on God to "let the Buddhist temples in this country crumble down!' Lee reportedly received 80% of Korea's Christian votes."
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Lee_Myung-bak
Med tanke på att hundratals buddhisttempel vandaliserats och bränts ner i Sydkorea av kristna kan vi konstatera att den kristne guden verkligen hör bön.
Jag ber att Nordkorea slipper drabbas av samma öde som Sydkorea. Måtte kristendomen aldrig få fäste i Nordkorea.
Överkänslighet är en sekulär dygd!
SvaraRaderaHej Annorzzz, det var länge sedan! Hur leker livet med dig nu för tiden?
SvaraRaderaAllan: QED! / Per
SvaraRaderaTvå små detaljer...
SvaraRadera- Ett land som har en sedan 17 år död man som president, vilken hyllas offentligt, kan inte anses ha förpassat vidskepelse till det privata. (Om två tusen år ses det väl som helt normalt.)
- När kristna anser att julgranen är en viktig symbol för deras religion, då är de goa.
Puttriark II
SvaraRaderaTackar som frågar! Själv då? Hittat några nya ämnen att puttra upp sig över, ser jag.
Man kan lita på er. Tryggt.
Anders, hoppas att du får en god och stämningsfull jul i lugn och ro tillsammans med familj och vänner. Ab imo pectore.
SvaraRadera//Patrik