fredag 3 juni 2011

Har biskopen eller Nya Testamentet mest rätt om kristen tro?

Det är rätt ruskigt det där, hur mycket man accepterar utan att gå i taket. Visst, jag gick ur Svenska Kyrkan för över tio år sedan, och visst, jag har inte jättestort förtroende för Caroline Krook som lutheransk och bibeltrogen teolog. (Och visst, jag kan tycka att Dagen kunde ha valt en klart bättre intervjuperson för att beskriva sitt möte med Jesus). Men ändå.

När jag läste intervjun med henne där hon på sedvanligt Hammarianskt postmodernistiskt maner öppnade för alla religioner som vägar till Gud, plus ett antla andra underliga uttalalnden tyckte jag visserligen att det var problematiskt. Men intervjun föll väldigt snabbt i glömska. Jag gick inte totalt i taket över att en av Svenska Kyrkans företrädare uttryckte sig så oerhört långt ifrån biblisk och apostolisk kristen tro. Det gjorde min gamle pastor Bosse Wetteus - snabbt och skarpt.

Det borde fler göra. När grodan väl blivit kokt märker vi det inte längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar