tisdag 8 juni 2010

Dags att sätta igång debattpennan!

Då har jag äntligen gått i mål med det stora skrivprojekt som fyra miljöorganisationer ger ut och som jag varit redaktör för, resultatet kommer med tidningen Dagens Samhälle om två veckor samt på Almedalen i sommar.

Men nu är det dags att ta tag i lite andra uppgifter som blivit liggande nu under den mest hektiska slutredigeringsprodcessen. Inte minst är det ett antal frågor där det har funnits ett behov av att ta fram underlag till debattartiklar, framförallt i samband med de ämnen jag tar upp i Ecce Homo.

Men först satte jag mig igår kväll och började ta fram underlag till en respons på P1-programmet Kalibers mycket underliga vinkling mot kristna ungdomsorganisationer, där man ifrågasatte grundläggande rättigheter som rätten att uttrycka en trosåskådning i skolan och att ha en - i det här fallet historiskt och filosofiskt väletablerad - sexualetisk hållning.

Dagen tar upp det sista reportaget i dag; nyhetsartikelns intervjufrågor är politiskt korrekta i överkant, och drar till viss del uppmärksamheten bort från det egentliga problemet. Elisabeth Sandlunds ledare är däremot fantastiskt välskriven och sätter fingret på exakt vad saken egentligen handlar om:
"När ungdomsorganisationernas företrädare senare i veckan möter Ungdomsstyrelsen för enskilda överläggningar bör deras försvarslinje vara klar och argumentationen tydlig: Det handlar inte om diskriminering utan om rätten och möjligheten för en organisation på ideologisk grund att stå för sin uppfattning... det finns lägen när ideologin är viktigare än ekonomin. Detta är uppenbarligen ett sådant. Det finns varken anledning eller möjlighet att backa för påtryckningarna även om konsekvenserna blir kortsiktigt smärtsamma."

Läs och begrunda - alla som det berör. Vi får nu hoppas att även ungdomsorganisationerna förmår ha samma civilkurage och den skärpa i argumentationen som Elisabeth Sandlund.

Edit: Även Marcus Svensson i Smålandsposten har skrivit en mycket klok ledarkommentar.

3 kommentarer:

  1. http://svtplay.se/v/2030482/hans_demoner_skulle_drivas_ut
    Den fundamentalisktiska tron kan ta sig väldigt kärlekslösa uttryck, eller hur? Är det rätt att knäcka människor?

    SvaraRadera
  2. @anonym
    Inte allt är okay på den fronten, kan jag hålla med om. Men jag tror ändå att tanken bakom den är inriktad att göra killen väl! Det är knappast trovärdigt att killen var tvungen till förbönen! Det utesluter dock inte att det kan vara bra att reda ut hur det gått till. Det är ju alltid bra att höra även från dem som bett för honom hur saker och ting gick till för att få en korrekt bild av det som försiggick! Det är inte självklart att inte killen själv begärde få hjälp! Jag undrar om det enbart var rörelsens ledare som var inblandade eller var det killens f.d. "vänner" inom rörelsen? Varför ville killen egentligen bli medlem i den gruppen? Vad hade han för motiv? Borde han inte på något sätt ha klart för sig att ungdomsföreningen rimligtvis har jämförbara åsikter i frågan som rörelsen som den hör ihop med? Killen måste väl ha vetat hur den rörelsen tyckte i sakfrågan.... Många frågor som kräver ett svar alltså för att på ett ärligt sätt kunna bedöma det som har hänt. Hoppas att du kan hålla med om det och inte bara är ute efter lättköpta poäng!

    SvaraRadera
  3. Jesus förespådde redan sånt här:

    "Inte alla som säger 'Herre, herre' till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig; 'Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?' Då skall jag säga dem som det är: 'Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!'"
    (-Matt 7:21-23)

    Jag är rädd för att dessa församlingsmedlemmars själar kan bli svåra att rädda...

    SvaraRadera