tisdag 28 december 2010

Årets bästa böcker

Jag tänkte försöka summera året lite grann genom att leta fram några av de finaste guldkornen ur årets digra bokflora. Ja, det blir naturligt nog så att man bäst minns sådant man läst på den här sidan om halvårsskiftet. Jag vill minnas att jag själv gav ut en liten bok i början av året, det känns länge sedan...

De två böcker som jag vill lyfta fram kom både i början av hösten, och de representerar två motsatta, men likväl kompletterande och nödvändiga sidor av det kristna (eller ska vi säga: mänskliga) livet. Jag har skickat förfrågan om recension på båda, men båda hade redan huggits av andra som funnit den intressanta.

Först har vi Gary Haugens Mod och rättvisa -att vara ljus i en mörk värld. Haugen leder en organisation som heter International Justice mission, som arbetar med att befria slavar och traffickingoffer, och ställa de skyldiga inför rätta. Boken utmanar min - och tror jag alla andras - bekvämlighet till max och utmanar oss att verkligen ta vårt livs uppdrag på allvar, att våga leva modigt hellre än säkert, att agera för rättfärdighet och mot orättfärdighet. Varenda sida är som ett slag i magen. Mitt ego mår jättedåligt. Jag älskar det. Jag behöver det.

Om den första boken handlar om aktion handlar den andra om kontemplation. Det är Anders-Petter Sjödins Förvandlad i Guds närhet. Det har hunnit gå 14 år sedan Sjödin skrev sin tidigare bok, men oj vad han har använt den tiden väl till att sammanställa ett budskap som fick ta tid att nå fram till och skriva ner. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte ens läst klart hela boken än, jag tar liksom några få sidor åt gången, låter dem resa runt några vändor på insidan innan jag känner mig redo att gå vidare till nästa moment eller tanke. Boken är en fantastiskt angelägen motvikt i en samtidskultur som bara rusar framåt i expressfart och missar allt det som faktiskt har betydelse i tillvaron. Den täcker nästan samtliga områden som en riktigt bra bok av det här slaget ska göra. Jag har tidigare sagt om en annan bok att det är den enda uppbyggelsebok man behöver. Självfallet ändrar man sig efter ett tag och tycker att man behöver ytterligare någon. Men jag är böjd att åtminstone känna så ett tag för Sjödins bok.

Så de båda böckerna täcker alltså både aktionen och kontemplationen. För visst är båda omistliga för oss om vi vill leva ett fullödigt mänskligt liv. Så köp båda böckerna. Läs dem. Och låt dig förvandlas. Det vill jag så innerligt gärna för mitt eget liv.

Nästa gång tror jag det får handla om nyårslöften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar