söndag 17 april 2011

Mot botten

Nyss var jag ute och genomförde min lilla årliga palmsöndagsritual. Jag halade vimpeln som suttit uppe på flaggstången några veckor.

Vi går in i Stilla veckan, och får följa Jesu väg ner mot botten av sitt liv, som ändas när mänskligheten hånar, förnekar och avrättar honom. Min flaggstång får stå naken under veckan som en enkel symbol på Jesu utsatthet och nakenhet. Men berättelsen tar inte slut där. Längst ner på botten vänds själva döden till liv, och på påskdagen kommer fanorna med det lysande, men tomma korset att åter synas över Sveriges land, som ett triumfens vittnesbörd om att segern är vunnen.

Jag önskar alla en välsignad påskvecka. Kanske ses vi via något massmedium i veckan. Pålyser mer om detta om någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar