Idag hade vi en väldigt givande diskussion på filosofilektionen med eleverna. Tema: sex. Jag hade gett dem i läxa att försöka sätta fingret på schlagersegraren Eric Saades sexualetik (i vinnarlåtens text, alltså) och värdera den. Det blev ganska unisont tumme ner där.
Så gick vi vidare till att diskutera Linda Bengtzings text. En elev reflekterade högt: "Hon uppmanar ju folk att vara otrogna! Fast det är ingen som lyssnar på texten, de tycker bara hon ser engagerad ut på scen..." Vi gick därifrån vidare till att titta på det änu mer uppenbara exemplet - den aktuella otrohetssajten (nej, jag tänker inte ge dem glädjen att få nån länk eller företagsnamn). Uttrycket av avsky var väldigt enstämmigt bland eleverna. Jag kan inte annat än hålla med. Att ha som affärsidé att förstöra människors liv - vidrigt.
Ämnet har belysts bra av Dagen och Stefan Gustavsson på Newsmill. Stefan återger även ett mycket belysande citat från företagets VD - att han själv inte vill använda sajten med hänsyn till sin familj. Sedärja. Ännu ett klockrent exempel på en av mina favoritdeviser: Varje filosofi som företrädaren vägrar eller inte är möjlig att tillämpa på sig själv måste vara falsk.
Och tänk - jag anar att även ateistiska läsare ser värdet av att trohet är bättre än otro-hetsande sajter på nätet. Kanske de till och med får en lite djupare förståelse av begreppet tro. Tro innebär något mycket mer än bara ett slags ogrundad gissning i en viss sakfråga. Den är framför allt en överlåtelse till någon annan. Att vara tro-gen, att visa tro-het. Den sortens tro behöver vi alla mer av.
Dagens goda nyhet är att otrohetssajten fått rekordmånga anmälningar hos Reklamombudsmannen, näringslivets organ för god marknadsföringsetik.
SvaraRadera