söndag 19 juli 2009

Dårskapen igång igen

Så var då sommaren igång igen. Och för vissa grupper i samhället syns inget spår av någon lågkonjunktur. DN gör ett riktigt bra reportage om den stora dårskap som äger rum i bland annat Visby och Båstad.
Vi besökte några bekanta i Båstad under tennisveckan ifjol och tog en promenad förbi platserna "där det hände". En mycket underlig uppelvelse. På ett uteställe (eller heter det inneställe?) spelades vid 14-tiden hög discomusik. Verandan var smockfull med ungdomar som tjoade och levde om med full (sic!) kraft. De obligatoriska solglasögonen var på, flaskor hälldes ur, försök till dans gjordes i trängseln, en kille i 20-årsåldern hängde sig ut över staketet och skrek något som torde transkriberas ungefär "Uuuööööuuuhhhh!!!!"
"Lite som ett zoo" som det formuleras i DN:s reportage. Nere på gatan fortgick samtidigt det vanliga livet som vanligt, om än med fler reklaminslag än brukligt. Och vi tittade, förundrade över vad vi såg. Speciellt barnen. Vad var detta? Hade vi tittat in i något parallellt universum med helt andra lagar för mänklig samvaro? De behövde prata om det de sett flera gånger senare.
Av tidpunkten att döma skulle de festande (känns iofs som ett ganska malplacerat ord) hålla på åtminstone tolv timmar till. Vem orkar det? Och vad kostar det - räknat i pengar, skador på kropp och själv och självförnedring?
DN-reportaget från Visby avslutas naket illustrerande:
"Framför mig står tre killar i 25-årsåldern med bakåtkammade frisyrer och redan genomblöta skjortor. En av dem har just återvänt från baren med en flaska champagne i handen. Den kostar 825 kronor. Killen med flaskan öppnar den, smakar inte en skvätt utan häller i stället hela flaskans innehåll över sin kompis huvud. Kompisen skakar bort bubblorna i håret, ler brett och fortsätter sedan att ”dansa” till Ibizatechnon. Det dröjer några minuter till och sedan är halva min skjorta nedsprutad med champagne.Jag köper en öl i plastflaska. Den kostar 62 kronor. Halva häller jag ut på golvet, mest för att se hur det känns, det känns inte alls. Antagligen är det annorlunda med champagne.
När festen senare fortsätter i hamnen står där återigen en stor skara människor på land och följer nyfiket den stinna festen. Visbyborna Eva och Ingemar Fransson säger att de sett fenomenet växa för varje år.Vad tycker ni om det ni nu tittar på?– Det är så bedrövligt att man bara kan le, säger Eva Fransson och fortsätter:– Vi kan inte förstå det här. Jag vill bara gå fram och fråga om någon av dem verkligen är lycklig. Jag stod nyss och tittade på en tjej som dansade på en av båtarna med ett glas vin i handen, hon var så inne i sig själv att hon kan inte få något som helst utbyte av det sociala umgänget.Eva och Ingemar berättar att de på morgonen läst i lokaltidningen om en kille från Stockholm som skulle bränna 13.000 kronor under en vecka här.– Det är ofattbart, tycker Eva Fransson och fortsätter:– Vi är inte icke-festande människor, men är det här fest? Det här är bara vemodigt."

Strindberg hade rätt. Det är synd om människorna. Hur ska vi betrakta det som sker? Orsak? Känslor? Framtid? Som så ofta detta år vänder jag mig för svar till Oscar Wilde. Världen behöver Jesus - mer än någonsin.

3 kommentarer:

  1. Folk är galna. Har alltid varit. Kommer alltid att vara. Alkoholen gör det inte bättre.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Per ! (...och alla andra)
    Det där med Båstad, Visby och alkoholen är ingen munter "syn" även för en som inte varit på plats. Men det finns fantastiskt fina positiva förebilder som man då får lyfta fram. Läste i fredagens (24 juli) Nerikes Allehanda ett fint reportage om Nils Lofgren, gitarristen i Springsteens E-Street Band.
    Citat: ...."sedan 21 år tillbaka är han helnykterist - Jag kunde inte dricka med måtta, jag satt i barer natt och dag. Så jag var tvungen att acceptera att alkoholen alltid kommer att vara ett problem för mig och söka hjälp. - Nu gäller inga piller, ingen marijuana, ingen sprit och ingen öl. Jag är nykter och ren.."
    Jag blev riktigt uppmuntrad av "Nisses" val att vara "nykter och ren", i en tid då det "tvistas" i kyrkor och kapell om man får dricka eller ej....
    Min nästa CD blir nog en Lofgrenskiva, för den killen har ju inte bara en shysst musikalisk stil utan en livsprincip som jag gillar ............stark.
    (red. variant)

    SvaraRadera