fredag 5 augusti 2011

Skriver i Världen Idag om dödssynden vrede på Utöya

TIllsammans med två medförfattare har jag idag en obehagligt aktuell artikel om vrede i Världen Idag i Claphaminstitutets artikelserie om de sju dödssynderna. Vi hade egentligen planerat in en redan färdig artikel om avund, men tragedin i Norge kom emellan. Det var en tuff artikel att jobba fram med den hemska aktuella kopplingen. Jag ser att redaktören plockat bort inledningen som skildrade hur vreden till slut exploderade hos mördaren Breivik. Kanske blev det för känslostarkt på opinionsplats.

Med avund som väntar om två veckor funderar jag nu på vilken av de njutningsfixerade synderna lusta eller frosseri som bör komma därnäst. Kanske kommer någon aktuell koppling på endera av dem. Det brukar ofta göra det.

Avslutningsvis funderar jag på att skriva några rader om en bok igen, jag brukar ju plocka fram någon bok jag vill rekommendera lite då och då. Men nu lutar jag åt att såga en känd bok i nästa inlägg. Jo, så får det nog bli.

3 kommentarer:

  1. Nästan så att man undrar om Per Ewert tänker säga något om Love Wins. Mer uttjatad bok får man leta efter. ;-) Ser i vilket fall fram emot kommande inlägg med spänning.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr Andreas, där har Stefan Swärd (såvitt jag förstår rätteligen) sågat så mycket att ämnet tycks uttömt. Nä, det blir nog mer lättsmält än så. / Per

    SvaraRadera
  3. Inte behöver du säga tyvärr om den saken, blir ju mer spännande nu när man inte vet vad det är för bok. Kanske en barnbok? ;-)

    Sitter själv och väntar på att några böcker ska anlända från Amazon. On Guard av Craig, Unplanned av Abby Johnson, tidigare Abortkliniksföreståndare och sist "Is God a Moral Monster" av Copan. Svårt att bestämma vilken av böckerna jag ska ge mig på först.

    SvaraRadera