måndag 27 augusti 2012

Ljuset lyser i mörkret!

Då tror jag att den tillfälliga mediestormen här i Forserum är över för ett tag. Det var väldigt vad det snurrade till där ett tag. Men idag är det som vanligt här. Barnen på öppna förskolan leker mittemot, centrum var lugnt och stilla, dagis och skola går sin gilla gång, och de somaliska barnen tågade förbi härutanför som vanligt. Gott så.

Hoppas att fredagskvällens manifestation med fackeltåg kan skicka goda signaler om gemenskap och ljus som inte hindras av mörka krafter. Flera goda krafter i samhället har samverkat, jag ska inte ta åt mig någon ära alls för fackeltåget och de andra initiativen, det är andra som har dragit i de trådarna, men det är gott att få vara med på det sätt man kan. Jag har skrivit en nyhetsartikel om fackeltåget och den lokala församlingens arbete med somalierna i dagens Världen Idag (endast i papperstidningen).

Vår lillflicka hamnade däremot mitt i mediehajpen på fredagskvällen. Alla pratade om fackeltåget, och hon invände högljutt att det här väl inte var något tåg! Aftonbladets reporter råkade snappa upp orden och tog med dem i tidningen, ihop med ett citat av frun.

Sedan råkade den lilla vännen gå bort sig i folkvimlet på Centrumplan och blev ledsen, men fick hjälp av en farbror som satte henne på axlarna för bäst överblick och jag hittade henne strax. Men lite omtumlad var hon, och just då stack TV4 fram micken under näsan på mig. Jag kände mig klart ofokuserad och tänkte att det där inte blev något vettigt alls, men ser på klippet att jag nog lyckades sammanfatta det ganska bra med bilden av ljuset som övervinner mörkret. Ska säga att de också klippte ihop två formuleringar rätt snyggt. Och lilla vännen ser förhållandevis nöjd ut i klippet också där hon äter sin tröstbulle på pappas arm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar