onsdag 2 december 2009

Kristen teve - välsignelse eller hot?

Jag ligger sjuk i feber här, och läste just igenom gårdagens Dagen. Där fanns ett reportage där Håkan Arenius försöker analysera den kristna tevestationen Kanal 10, (andra artikeln här) som nu kan nå mångdubbelt större tittarskara sedan de kommit med i Com Hems utbud. Reportaget illustrerades förresten av en arkivbild som undertecknad tog när jag var nere i Älmhult och gjorde ett reportage om stationen för Trons Värld på den tiden den tidningen fanns.

Arenius kommer ofta med genomtänkta analyser, och även här har han flera poänger som kanalen bör fundera över. Jag bekymrar mig dock över den något stickiga attityd som Arenius framför. Kontentan i hans två analyserande artiklar blir att kanalen snarast gör mer skada än nytta i kristenhetens uppdrag att sprida evangeliet i vår tid. Och det är ett ganska drastiskt omdöme som jag har svårt att ställa mig bakom.

Visst, kanalen har en budget som ligger långt under andra tevestationer, och visst har man flera saker man behöver jobba med, sätt att uttrycka sig som riskerar att skapa en mindre positiv bild av den kristna tron. Men vår grundläggande attityd bör väl ändå vara att uppskatta varje initiativ som tas för att sprida det kristna budskapet i vårt land och hjälpa dem att utvecklas. Det är åtminstone den princip som jag drivs av, både i arbetet kring boken och i andra situationer.

Det finns många sammanhang som inte uttrycker sig på det sätt som jag skulle göra. Men den mångfalden måste få finnas. Så istället för att avfärda en god vision som har en bra bit kvar att gå vill jag säga: Gud välsigne Kanal 10 - och alla andra som vill förkunna det glada budskapet om Jesus!

19 kommentarer:

  1. Tycker att det är bra av Per Ewert - trots att Redaktör Arenius "töntstämplar" kanal 10 och dess försöka att göra soff TV - ändå står upp för det älmhultska initiativet. All heder! Jag har själv sett cafékvällarna, naturligtvis kan studion och kamravinklarna bli (betydligt) bättre ...!
    Kanal 10 har ju två ben, ett att skicka bild och ljud upp i luften och det andra benet att göra svenskt producerade program. Det förstnämnda verkar de iallafall ha "smörjelse" på - säga vad man vill...
    Vad som är förträffligt är att ingen annan (kristen) har hittills har lyckats att slå sig in på "marknaden". Om Arenius har analyserat resultatet av Inter TV:s dokusåpa på TV 8 och om denna satsning där - "gåt hem" - är för mig okänt.
    Om lilla Älmhult får några år på sig och lite hjälp från övriga landet kan det bli riktigt bra. När nu Livets ord i dagarna har signalerat att de skall satsa ännu mer på svensk TV ....och få upp det och ut det via Kanal 10.
    Kanske till och med det kan finnas utrymme för ett program som fyller Redaktör Arenius i saken, vem vet !?

    I all form av pionjärarbete är det oftast lite snack och mycket verkstad, med mycket snack och lite verkstad kan det i bästa fall bli en vacker vision.

    Rolf Ö.

    SvaraRadera
  2. - Inte kul att läsa egen text med så mycket stavfel/felstav, "gått" med ett t, fyller istället för faller, för många "har" ......
    - Skärpning ! - Ja, ja, ja .....

    Per !
    Fortfarande hemmavid ?? Skaffa spotify
    och sök efter "Antonio Cirilo", brasse gospel i den högre divisionen. (...då går dagarna betydligt fortare)

    R.Ö.

    SvaraRadera
  3. Rolf - jag ligger långt bak i kedjan av upptäckare av tekniska innovationer, så Spotify od kommer inte att nå mig förrän strax efter gamla moster Greta ;-) Men hitta musik på Youtube behärskar jag, så det kan jag prova!

    SvaraRadera
  4. Vi tycker att det är för mycket inslag ifrån Trosrörelsen, och de grupper som uppstått de senaste ca 25 åren som bl.a. NU i senaste Café kvällarna, och likadant var det med körerna (sk. sångerna) som var väldigt tjattiga som inte gav ett dugg.
    Då ger det mycket mera när t.ex. Johan och Gunilla Sigvardsson m.fl. som sjunger de gamla godingarna som har ett mycket bra budskap, och sånger som är födda fram i Anden.
    Och när t.ex. Kåre och Leva eller Målle sjunger Aage Samuelsens sångerna.
    Senaste Café kvällarna var det allra sämsta Café kvällar programmen som vi sett och hört på som var väldigt ensidigt.
    Och alla repriser som köres gång på gång, samt många av de utländska program kunde stängas ner.
    Pastor NILS ALVAR med hustru CHARLOTTE EKSTÉN i Svalöv

    SvaraRadera
  5. Jodå en kristen kanal behövs och all heder åt smålänningarna som försöker. Men!
    Som jag förstod så kom den kanalen att se ut precis som jag misstänkte. Alltså en kanal gjord av infödda frikyrkofolk som inte känner till så mycket mer än den världen. Jag skulle också dra mig så långt att säga att de har en otrolig oförmåga att lyssna in Anden, och lägg till det en väldig brist på självkritik!

    Bristen på ohörsamhet til Anden och självkritik är en stor anledning till alla (speciellt pingströrelsens, dit jag blev indöp)frikyrkors nedgång. Jag som kommer utifrån begriper inte egentligen varför man ska gå till kyrkan! Tråkig musik, segt och långdraget i allmänhet. Sen hälsar man på varandra med klyschor sen går alla hem till sitt. Och nu har dom helt enkelt bara tagit det konceptet och tryckt ut det i TV rutan! Visst gamla frälsta Agda 90 år tycker jättemycket om det. MEN IGEN! Är det henne man ska satsa all energi och pengar på? Kom Jesus till de friska?

    Men tack och lov, det finns dock oaser i all död frikyrkoreligiositet! Jag tillhör en sån församling idag! Det är en församling som också är församling ute i vardagslivet, inte bara söndags kristna, om ni förstår vad jag menar? Och jag känner duktigt, frälst, TV branschfolk som skulle kunna visa dem på kanal 10 hur man gör TV men jag undrar om de har den ödmjukheten att låta sig läras?

    Jag ger den där kanal nåt år till sen har de bränt ut sig och ett antal miljoner på att elda för kråkorna! Om de nu inte tänker om!

    mvh
    Kenneth Mäki

    SvaraRadera
  6. Jag kan säga att jag helt å hållet ställe mig bakom Arenius uttalanden... utan att ens ha läst vad han har skrivit. För jag själv är väldigt skeptisk till kanalen.

    Med hande på hjärtat skulle jag ALDRIG slå på kanal10 tillsammans med mina ikke troende vänner. Det skulle bli obehagliga rysningar och skrattkalas kan jag ju säga.

    Sorry sorry :(

    SvaraRadera
  7. Kenneth Mäki..

    KLockrent skrivet.. Håller verkligen med dig i allt..

    SvaraRadera
  8. Ursäkta tjejer och killar men är det samma Kanal 10 vi "diskuterar"? Den kanal där bl.a Börje Claésson, Lennart Åsberg, Stefan Edefors finns..... Herrar som på ett egendomligt sätt lyckats med konststycket att få komma in på en av kanalerna i Com Hem utbudet.
    Detta måste mer eller mindre applåderas stående. Till alla med grumlig och svårtolkad "kritik" måste frågan ställas vem skulle isåfall göra det!?
    Finns det ett mandat är det ju bara att sätta igång med "sin" egen kanal och börja sända egna program med allt som saknas i "10:an".
    Detta "mandat" som uppenbarligen Anden har gett.....Kanal 10.

    R.Ö. - igen ! (...med sin sista kommentar, iallafall om Kanal 10)

    SvaraRadera
  9. Kommer att tänka på ett känt talesätt när jag läser några av kommentarerna ovan:
    Förakta Inte Den Ringa Begynnelsen.

    Alla projekt som blivit stora och berört många har börjat i det lilla och ofta även något taffliga. Det gäller den första församlingen, det gäller tidigare kristna och sekulära mediesatsningar. Det gäller självfallet också mig själv. Jag har ingen aning om huruvida "Vem tänder stjärnorna?" kan nå så långt som jag hoppas att den kan göra. Kanske tar det slut med en andraupplaga och kanske tvåtusen sålda ex, kanske och förhoppningsvis kan den nå mycket längre. Men även den början blev vacklande med strul och konkurs för förlaget, svaga framgångar i sekulära medier etc.

    Det är alltid lätt att peka finger och avfärda att projekt i sin initialfas innan man hunnit se en eventuell framgång. Och innan man hunnit få ordning på sina misstag. Jag tror Lewi Pethrus sade något i stil med: "Vi har aldrig gjort så många misstag som vi gjorde under pingströrelsens första år. Men vi har heller aldrig haft sådan framgång som då."

    Med pionjärskede kommer misstag och ogenomtänkta beslut. Men jag ser hundra gånger hellre att initiativ tas och att eventuella tokigheter görs än att vi alla sitter och pekar finger åt dem som vågar ta steg och kanske göra de där misstagen.

    Av vad jag lärt känna av Börje Claesson är han en man med ett mycket stort och varmt hjärta. Han vågar satsa, ofta med stor egen insats. Vad vågar vi?

    SvaraRadera
  10. Per Ewert.

    Jag tror inte vi föraktar den ringa starten. Det är inte det det handlar om.
    Det handlar om en frikyrkorörelse med en tråkig tendens att inte kunna ta kritik! Tyvärr har vi genom historien sett många skräckexempel på hur det då har gått. Hur många beklagliga konkurser och floppar och övriga katastrofer ska jag räkna upp? Och alla dessa sopas sedan under mattan för att aldrig mera talas om "det är ju för smärtsamt". Då har vi också en rörelse som aldrig lär sig något! Utan begår samma misstag om och om och om igen!
    Allt det grundar sig i att man "inte får kritisera" då anklagas man för att vara splittrare! Nä du! efter den senaste mångmiljonkonkursen i en svensk frikyrka så lovade jag mig att aldrig mera hålla käft. Utan jag säger vad jag upplever är fel.

    Gud välsigne Börje Claesson och hans entusiasm och jag tror absolut att det är en inspiration från Gud att starta en kanal. Men bara för att man får kallelsen att starta något så innebär det inte att man själv alltid ska driva det. Här har vi en man med mycket entusiasm, men tyvärr det räcker inte om man inte vill lyssna på kritik! Den vise använder den kritik man får på ett konstruktivt sätt och ser det inte som anklagelser! Jag är själv musiker och blir väldigt skeptisk om jag bara får höra bra saker från godvilliga människor om mina låtar, jag vill höra sanningen så jag inte slänger iväg en massa pengar på att producera nåt som det i slutändan visar sig ingen köper.

    Startar man ett företag så blir den första uppgiften att ta reda på vad man ska och inte ska själv hålla på med! Många innovatörer är rent urusla säljare, alltså de ska inte syssla med det utan överlåta det åt någon annan om de vill se sitt företag ta fart!
    Andra ska kanske bara ägna sig åt det administrativa! osv...

    Jag tror inte Börje och vilka de övriga nu är som bestämmer programutbudet ska fortsätta med det utan snarast hitta folk som kan ta kanalen vidare. De måste vara beredda på ett rejält "Tänk om!"

    Jag tror Börje själv ska vara säljaren som säljer in kanalen i olika sammanhang!

    Jag undrar i övrigt om de någonsin gjort eller gör pilotprogram och gör statistiska utvärderingar med ett hundratal personer som får se dem, och då ska det vara ofrälsta från gatan. Man gör alltid marknadsundersökningar innan man gör större satsningar, där hittar man många fallgropar på en gång.

    SvaraRadera
  11. Bra tankar att ta tillvara i en tevesatsning. Varför inte skicka dem vidare till Börje & co att fundera över?

    SvaraRadera
  12. Så många förstå sig påare det finns här då! Hur kan man säga att nån har "svårt att lyssna in Anden" !! :-O

    Alla som vet så mycket kunde använda sitt kunnande till att hjälpa kanal 10.

    SvaraRadera
  13. Till räven

    Iallafall en förstå sig påare här som törs stå för det jag säger med mitt eget namn!

    Kenneth M

    SvaraRadera
  14. Inte ofta Håkan A. och jag är överens.Sammanfattningen är lysande.

    "Här sitter gubbarna uppradade i rutan som flyttfåglar på en telefontråd. Kvinnors och ungdomars programtid är begränsad, i varje fall om man bortser från rollen som körsångare i bakgrunden. Och Mångfaldssverige är i stort sett osynligt." 1950-talet år 2009?

    Det hjälper inte att känna sig entuiastisk och "kristet utvald" om resultatet påminner om och blir pinsam filmatiserad lokal bygdegårdsteater som sen står i bjärt kontrast till de amerikanska nattsändningarna där dom manliga medverkande ser ut att vara hämtade från nån billig westernmusikal med glitterskjortor, stora vita stetsonhattar och för trånga jeans. Damerna utgör manligt ögongodis - i bakgrunden. Halleluja.. Den delen när man uppmans ta fram kreditkortet i utbyte mot "frälsning" verkar vara borcensurerad - som tur är. Den här kanalen lär inte bli långlivad i Com Hems sortiment.
    Pinsamt amatörmässig är bara förnamnet.

    SvaraRadera
  15. Ordningsfråga och principer

    Några gör sig själva - persona non grata. För vem vill lyssna till personer som så okritisk för fram sin egen kritik på den kritik av Håkan Arenius i Dagen som jag själv "kritiserat" och undertecknat genom en kommentar, ovan. (Jag har för övrig själv varit i kontakt med Arenius)
    Jag tror knappast någon.
    Att man rattfärdigar sin egen (vårdslösa) kritik med att det som "diskuteras" är så otroligt töntigt och fel att någon rättmätligen och pliktmässigt borde reagera och påtala, av detta blir jag häpen.
    Kära vänner, så kan det väl ändå inte få vara .....!?
    Att samtal med en kritisk inställning kan vara OK, men korta eller långa inlägg utan lite värme, kärlek, omtanke och humor blir, på något sätt - persona non grata - vilket kanske inte varit syftet.....?

    TACK !

    Rolf Östlund
    rolf.ge@yahoo.se

    SvaraRadera
  16. Tråkigt att se att Roffe Östlund är ute och cyklar som vanligt.

    SvaraRadera
  17. "Ute och cyklar som vanligt"

    Jo, jag hämtade faktiskt, just IDAG en alldeles ny cykel hos Norra cykel och motor. Frun var med och tvingade mig på en cykeltur runt affären innan vi åkte hem med cykel (hängandes bak på bilen) Är en året runt cyklist ......
    Det blev en Trek - träffsäkert av Dig !

    R.Ö.

    SvaraRadera
  18. Om en kristen TV-kanal skall bli trovärdig, måste den bli mångfaldig i den bemärkelsen att den tar med alla dem som inte tänker och förkunnar i samma banor. Då behöver den inte bli ett hot. Men motsatsen gäller om den enbart vänder sig till enbart en trosriktning. En kristen TV-kanal måste bryta mönstret för vad som kallas "frikyrkligt." I annat fall blir den osund. Håkan A:s kritik är befogad

    SvaraRadera
  19. Kanal 10 är fantastis!!! Var där på besök och fick höra några av de samtal som ringdes in av ofrälsta som fått syndanöd och ville veta hur man blir frälst. Halleluja! Man kan tycka vad man vill om utbudet, men tonen är rätt. Hoppas att församlingar börjar producera program.Hittills är det mest trosrörelsen som producerara relevanta program...tyvärr

    SvaraRadera