fredag 30 september 2011

Inleder idag artikelserie om kristet inflytande i samhället

Då gick vi då igång idag! För några veckor sedan fick jag en förfrågan från tidningen Världen Idag om att skriva en artikelserie om sju områden som fungerar som grundpelare för varje samhälle. Dessa är: politik och offentlig förvaltning, utbildning, massmedia, kultur och underhållning, religion, familjen, samt affärsvärlden.

Efter att vi diskuterat fram ett hållbart tidsschema tackade jag jag till projektet. Det innebär att jag får lägga tillbaka en bokidé som jag skrivit en liten bit på fick återvända till översta byrålådan ett tag till, men upplägget var så intressant att jag hade svårt att tacka nej till förfrågan. Idag inleddes serien med en introduktionsartikel om grunden för ett aktivt kristet samhällsinflytande. I likhet med Dagen finns kulturartiklarna enbart tillgängliga på nätet för prenumeranter, så leta gärna reda på en papperstidning och studera den första artikeln. Här ett kortare utdrag:

"Jesus är som alltid ett exempel för oss. Istället för att stanna i Faderns och vänners gemenskap sökte han sig ständigt till offentliga mötesplatser för att finna och upprätta de marginaliserade. Men han var lika inriktad på att möta och förvandla personer med inflytande i samhället.

Ett talande exempel är när Jesus vandrar in i staden Jeriko. Han möter först den blinde tiggaren Bartimeus, som blir helad och får ett nytt liv. Därefter går Jesus hem till Sackeus, en välbärgad man med en till synes dubiös affärsmoral. Både Sackeus och Bartimeus var syndare. Men det var bara när Jesus gick för att omvända Sackeus som kritiken kom. Genom att förvandla en korrupt man en hederlig och utgivande person kunde Jesus dock förändra den ekonomiska situationen i hela Jeriko. Bartimeus kom måhända till himlen, men han påverkade inte sin stad. Om vi vill gå Jesu väg, behöver vi sträva efter att påverka samhället omkring oss."

Själv gick jag igång med stor inspiration när jag började jobba med det här projektet, och jag tror att det här kan bli en riktigt givande artikelserie! Såväl för mig som håller i pennan som för dem som läser artiklarna. Nästnästa onsdag kommer texten om den första pelaren, som ska handla om varför kristna bör sträva efter att påverka politiken. Jag kan tänka mig att vissa sekulärhumanister kommer att oja sig över resonemanget, men det kanske mest tyder på att ämnet är viktigt som aldrig förr.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet, med undantag för meningen: "Bartimeus kom måhända till himlen, men han påverkade inte sin stad." Hur vet du det?

    I övrigt håller jag med. Det är så fint att berättelsen om Sackeus kommer just efter kapitlet om den rike ynglingen och Jesus konstaterande att det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike. Men för Gud är allting möjligt.

    SvaraRadera