tisdag 11 november 2008

Över förväntan på releasen!


Det blev verkligen en rolig kväll igår när vi hade officiell release på boken! Fler besökare än jag vågat hoppas på, och det var inte alldeles lätt att ta till sig alla översvallande reaktioner efteråt. Blev fin kombination av tal och sång, där några elever från ITM sjöng "Vem tänder stjärnorna?", "Du måste finnas", Mauro Scoccos "Ingen vinner" med mera. Nu är etapp två av resan igång, ska bli väldigt spännande att se hur den fortsätter.


I övrigt var jag inbjuden att gästblogga om boken igår på Sveriges mest lästa kristna blogg Aletheia.se

Men mest intressant blir att se vilka reaktioner det blir på min och Stefan Gustavssons debattartikel där vi tar upp Eva Dahlgrens val att bli ateist med den måhända ärliga men samtidigt underliga motiveringen "Och framför allt kände jag, att jag vill inte tro på Gud (...) Så egentligen lämnade jag frågan med: 'Jag skiter i om Gud finns eller inte. Men för mig så är han inte här.'" Och vi ställer frågan om det är den typen av bevekelsegrund som Humanisterna förlitar sig på i sin propaganda. I så fall framstår nog sekulärhumanismen som en synnerligen svag världsbild, enligt deras egen portalfigur Ingemar Hedenius devis "att inte tro på något, som det inte finns några förnuftiga skäl att anse vara sant." Vi avslutar med att förklara att vi menar att den kristna världsbilden presenterar de mest rimliga svaren på människans stora frågor, och att det är upp till Humanisterna att försöka lägga fram trovärdigare svar. Handsken är kastad. Kanske vill Humanisterna ta upp den?

Resan är inledd. Vi får se vart den bär.

1 kommentar:

  1. Humanisterna tror på människan (det hörs om inte annat på namnet) Dessutom behöver man inte hjälp av påhittade religioner för att få svar på några "stora frågor".

    SvaraRadera