tisdag 12 oktober 2010

Det handlar inte om SM i bästa religion

Regeringen har nu slagit fast det enda rimliga - att kristendomen även fortsättningsvis ska ha en given plats i grundskolans religionsundervisning. Det vill säga: precis som tidigare. Det vill säga: precis som självklart är om man inte flyttat in i ateismens allra oheligaste och reagerar ryggradsmässigt så snart någon påstår att kristendomen skulle ha haft någon som helst inverkan på det svenska samhället.

För det handlar ju här inte om vilken religion som skulle vinna svenska mästerskapen i jämförelsen av "bästa religion". Det handlar helt enkelt om att barnen ska lära sig förstå det samhälle de lever i. Det vore då minst sagt besynnerligt om lokala lärare skulle få mandatet att välja bort jul och påsk och lägga tiden på att istället studera Narvatri eller Rosh Hashana (hand upp, de som på rak arm kan ge en fyllig förklaring av dessa). Båda är centrala högtider i andra religioner, men har spelat en klart summarisk roll i byggandet av det svenska kulturarvet.

Andra religioners företrädare får självfallet vörda sina högtider, men de är inte dumma. De vet att Sverige är ett land med en tusenårig kristen tradition, det är därför kritiska utspelen regelmässigt kommer från ateistiskt håll, inte från förment diskriminerade religiösa företrädare

Lars Ohly är förutsägbart arg: "Det är klart att många känner sig främmande inför det." Humanisterna är också sura: "Att i en föränderlig värld låta skolans ämnen bestämmas av någon sorts historiskt arv är att göra framtidens förvaltare - barnen - en otjänst. Astrologi var också viktigt en gång - so what?!"

Jag skulle nog säga att den här typen av reaktioner säger mer om dem som uttalat dem än om sakfrågan. Dags för sekularisterna att växa ifrån trotsåldern?

3 kommentarer:

  1. "Regeringen har nu slagit fast det enda rimliga - att kristendomen även fortsättningsvis ska ha en given plats i grundskolans religionsundervisning".

    Det ifrågasätter ju ingen att kristendomen ska ha en given plats vid sidan av de andra fyra stora världsreligionerna. Det som ifrågasätts är ju att kristendomen ska ges en särställning i förhållande till andra religioner. Är det medvetet som du inte berör det i din blogg?

    SvaraRadera
  2. Men kristendomen HAR ju en särställning! Både när det gäller hela det svenska kulturarvet och såvitt jag kan se så gäller det fortfarande även i våra gemensamma värderingar. Det är inget som jag eller någon annan nu levande försöker hitta på.
    Jag vill inte vara ofin, men känns det inte lite dumt att hela tiden försöka förneka verkligheten som den faktiskt är?

    SvaraRadera
  3. Kursplanen var ytterligare ett steg på vägen att släppa den tidigare teologi-inspirerade kristendomskunskapen, för att övergå till den mer vetenskapliga religionskunskapen. Det är nödvändigt för en skola som ska vara icke-konfessionell och förmedla ett vetenskapligt synsätt.

    Vad verkligheten anbelangar är det ofta en majoritet av odöpta och icke-kristna i varje klassrum. Helt oavsett ska eleverna inte socialiseras in i en kristen identitet utan lära sig OM den kristna religionen och vad som kännetecknar den. Resten får föräldrarna och söndagsskolan ta hand om, för den som är intresserad.

    SvaraRadera