söndag 29 januari 2012

Bön som förvandlar!

Som kristen tror jag på bön. Inte på en ritual, inte på en metod eller en självterapi. Utan på den Gud som människan söker och alltid har sökt kontakt med. Och bönen är den mest grundläggande kontakten vi har med den Gud som skapat oss och vill en nära och levande relation. Därför tror jag också att bönen kan förvandla både oss själva och världen omkring oss.

Bön är inte - som trons kritiker gärna vill framställa det som - något slags önskelista till en låtsad kosmisk jultomte. Bönen är en kärleksfull intimitet med vår Skapare, en gemenskap med Honom som vi inte kan se med våra fysiska ögon, men som ändå finns så nära som vi låter honom vara. Utan bön klarar jag mig inte, för jag är en människa. Och vi klarar oss i längden inte utan relation.

Idag är jag väldigt glad över att vår församling Kungsportskyrkan i Huskvarna har haft vår årliga visionsgudstjänst där vi har sjösatt årets tema, som kort och gott lyder: bön. Vår pastor Hans hade en väldigt inspirerande predikan idag om detta tema. Jag vill rekommendera både troende och tvivlare att ta del av den via länken ovan, inte minst för det fantastiska exemplet på den amerikanske mannen som ingick ett vad med en kompis där han lovade att be ett halvår för landet Kenya. Om inget hände så skulle den gamblande bedjaren vinna 500 dollar. Det blev inget bra vad för mannen. Men det blev rätt bra för rätt många andra... Lyssna så får du höra!

Idag ramlade det för övrigt in ett mejl i lådan med en bifogad fil med namnet "slutkorr". Jag tror det kan bli något riktigt spännande här framöver. Mer info utlovas inom inte allt för avlägsen framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar