fredag 9 oktober 2009

Darwin och Jesus i veckan som kommer

Pustar ut på väg in i helgen före en rätt späckad - men intressant vecka. Har förmånen att undervisa utifrån "Vem tänder stjärnorna?" på Bibelskola Grow i Jönköping på måndag, ska bli roligt att möta gruppen 20-25-åringar som jag inte träffar jätteofta men som jag förmodar är ganska högt representerad där.

Sedan på onsdag startar vi en ny satsning, där den första kvällen har ett för året högaktuellt tema. "Fokus på: Darwin - En kväll om alltings ursprung" i Kungsporten, Huskvarna. Jag föreläser tillsammans med docent Lennart Ljungberg om hur man som kristen kan ställa sig till Darwin år 2009. Intresserade bloggläsare i Jönköpingstrakten hälsas hjärtligt välkomna! Märk väl att det inte är en debattkväll utan en samtalskväll. Debattera kan vi göra vid andra tillfällen, exempelvis i detta forum. Kvällen hålls bland annat för att alltför få kyrkor har ordnat samlingar på temat detta speciella Darwinår. Många kristna känner sig förvirrade inför ämnet och kan behöva få mer kött på benen. Eller vad tycker ni?

Till helgen slutligen undervisar jag på det nybildade nätverket Apologias konferens "Vilken Jesus ska jag tro på?" i Göteborg. De ansvariga har gjort ett väldigt gott förarbete och jag hoppas så många som möjligt från Västsverige vill komma med.

Det känns väldigt roligt att kunna dela det jag velat förmedla i boken med fler. Hoppas även att familjen orkar med härhemma när pappa är borta. Jag ska också försöka återkomma här på bloggen med upplevelser och tankar efter dessa händelser under den kommande veckan.

2 kommentarer:

  1. Intressanta kommande dagar, i Huskvarna och Göteborg.
    En som varit till stor hjälp under senare år när det gäller att få (bra) argument
    för att hålla Ny ateister/the New Atheists, på minst, en armlängds avstånd är brittiske Peter S. Williams (ej att förväxla med Peter Williams som kommer till Gbg) Han är inte speciellt imponerad av argumenten, dessa är bara arga och bittra - populärfilosofiskt. Han hjälper oss (mig) att se att frågan om Gud kan behandlas med omsorg och noggrannhet, vilket också sker i flera (seriösa) akademiska kretsar, enligt Peter S.
    Denne Williams har navelskådadat den moderne Darwin lärjungen Richard Dawkins med många riktigt bra artiklar på http://www.damaris.org/content/content.php?type=5&id=503

    Lycka till i den goda kampen med att förklara vem som tänt stjärnorna

    SvaraRadera
  2. Glädjande med alla insiktsfulla och godhjärtade kristna som ger en vederhäftig kritik mot den nya ateismen. Ska inom kort börja läsa Hahn/Wikers nyöversatta "Svar på den nya ateismen" - framförallt inriktad på just Dawkins. Roligt att få stå i samma fåra som så många andra med samma väsentliga uppdrag.

    SvaraRadera