lördag 31 oktober 2009

Sturmark till Huskvarna

Imorgon hoppas jag på en intressant kväll här i Vätterbygden. Då kommer Humanisternas ordförande Christer Sturmark till Pingstkyrkan i Huskvarna för debatt. Dock inte med någon av de kända apologetiska företrädarna, utan med pingstpredikanten Tommy Dahlman.

Förra gången Sturmark var här bevakade jag arrangemanget för Dagen. Då debatterade Sturmark mot den utomordentligt skicklige Stefan Gustavsson, och de kristna argumenten kom fram på ett bra sätt. Enda bristen var avsaknaden av en bra rubrik, vilket gjorde att de båda ofta pratade förbi varandra. Christer Sturmark har sedan dess även debatterat mot andra, mest uppmärksammat kanske debatten mot pastor Ulf Ekman - en debatt som dessvärre fördärvades av en fullständigt osynlig moderator, som lät Sturmark låta debatten gå över till provokationer och spetsfundigheter, vilka gjorde att den predikantvane men debattovane Ekman inte riktigt kunde komma till sin rätt.

Denna gång har de två debattörerna enats under den synnerligen lämpliga rubriken "Existerar Gud?" Jag vet dock inte vem som är moderator eller hur upplägget är. Min enda farhåga är huruvida Dahlman behärskar ämnet tillräckligt väl. Såvitt jag känner honom fungerar han mer som evangelist eller "må-bra-coach". Absolut inget fel i det, vi har alla olika gåvor. Det viktiga är att rätt person får verka på rätt plats. Så frågan är i vilken mån Dahlman behärskar de klassiska argumenten för Guds existens, och - framför allt - om han han hantera de kritiska argument som Sturmark troligen kommer att lägga fram, samt de oplanerade vägar som debatten kan ta. Det är inte minst detta som skiljer en god debattör från en svagt påläst eller ovan sådan.

Jag vill ändå hoppas att Tommy Dahlman kan hjälpa såväl besökare och antagonist att se de goda skälen för att Gud faktiskt existerar - på riktigt. Hur debatten till slut avlöper kan du läsa här på Vem tänder stjärnorna-bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar