lördag 17 oktober 2009

Inspirerad på konferens!

Nätverket Apologias konferens i Göteborg pågår för fullt, och jag summerar tankarna på lördagskvällen. Jag är väldigt imponerad av nätverkets styrelse som på bara ett halvår har byggt upp en fungerande organisation och förberett den här konferensen med 200 anmälda deltagare och kanske ytterligare ett antal på de öppna samlingarna.
Lyssnade på förmiddagen på britten Pete Williams och förundrades återigen över trovärdigheten i de nytestamentliga skrifterna, när de jämförs med innehållet i andra antika källor, skriftliga som kvarlevor. Nästan lika förundrad är jag över Pete Williams minne, fantastiskt med människor som är så pålästa och dessutom har ett hjärta med i det man gör.
På eftermiddagan föreläste jag själv två pass, om hur vi kan bedriva en sund apologetik utifrån de stora frågor jag tar upp i "Vem tänder stjärnorna?", samt om den sista av frågorna, om livets mening. Roligt och stimulerande att möta människor, dela det som jag fått på mitt hjärta och få respons och goda frågestunder. Jag länkar till föreläsningarna här på bloggen när de lagts ut på hemsidan.
Ser nu fram emot en lika stimulerande morgondag, då undervisar jag inget själv utan kan fokusera på att bara lyssna och ta in allt gott som andra har att ge. Inspirerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar