torsdag 1 oktober 2009

Lektyr i lådan

Ingen ände på det myckna bokskrivandet, inte ens efter bokmässan. Det har ramlat ner lite intressanta skrifter i brevlådan senaste dagarna. Först vill jag lyfta fram den nya kristna tidskriften Theofilos. (Letade förgäves efter en precisering i redaktörens förord om den ska betraktas som kulturtidskrift eller religionsfilosofisk sådan).
Ett fantastist roligt initiativ som jag rekommenderar alla att titta närmare på, även om mina känslor är något kluvna med det första numret i hand. Jag blev ju ombedd att skriva en artikel till premiärnumret, men den färdiga artikeln fick dessvärre stryka på foten i sista redigeringen. Så här står jag med en något förlängd näsa. Artikeln ska dock istället kunna komma i något av de närmaste numren.

Annars har det kommit några böcker som jag planerar att skriva om; den ganska mediehajpade boken Gratis, en antologi omkring den nya gratisekonomin på Internet. Tänkte försöka göra en resonerande artikel kring fenomenet och vad det kan göra med oss. Problemet är att jag har somnat på stört båda kvällarna när jag börjat titta i den. Vad kan detta betyda månne...? Sen har jag fått den produktive idéhistorikern Svante Nordins bok Fyra som förde krig. Av innehållsförteckningen att döma verkar den dessvärre inte gå så djupt i Churchill/Roosevelt/Hitler/Stalin och deras bakomliggande ideologier som förlagsinformationen gav vid handen. Sedan väntar jag också på en nyutkommen granskning av Dawkins och den nya ateismen.

Så det blir mycket läsning närmaste tiden. Och - apropå den första boktiteln - jag har inte betalt en spänn för någon av böckerna. En företeelse som i och för sig kanske är nödvändig för en kulturskribent. Men den kan samtidigt ha sina risker för hur jag värderar den goda litteratur jag får mig till livs. Gratis kanske inte alltid är gott... Jag ska läsa klart boken först så får jag återkomma med fler tankar i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar