lördag 24 april 2010

Ecce Homo tryckt och klar!

Här sitter jag och agerar posttjänsteman idag och packar paket av förbeställda böcker för utskick i början av veckan. För igår eftermiddags fick jag beskedet att ”Ecce Homo – Se människan” blivit klar på tryckeriet! En väldig massa ex har gått iväg till SEA:s kontor i Göteborg, och själv tog jag med störste pojken och hämtade resterande på tryckeriet i Huskvarna. (Sen fortsatte vi vidare och fikade ihop samt köpte en skottkärra. Blandade men mysiga vardagskarameller att få dela tillsammans.) Första exet går som sagts tidigare till frispråkige bloggaren Pelle Poluha, som kom med det vinnande titelförslag till titel. Dags att ta tillbaka detta ett av den kristna trons mest centrala uttryck!!

Självklart kände jag mig både stolt och förväntansfull när jag lastade in boklådan i bilen (även om den rejäla hagelstormen lade en viss sordin på stämningen). För det känns som om vi ligger väldigt rätt i tiden. Det går knappt att sätta på teven eller öppna en rikstidning utan att frågan om människovärdet dyker upp, åtminstone med någon dags intervall. Ibland handlar det om hot före födelsen, ibland i livets slutskede, mer sällan däremellan. Men jag tror att det ”just för en tid som denna” behövs en sund argumentering för hur vi bör förhålla oss till människan i teori och praktik.

Första varianten vi jobbade med var på 32 tättskrivna sidor, men jag ser nu att det var ett alldeles riktigt val att lägga texten luftigare och istället göra 48 mer lättlästa sidor. Det känns enklare att ta texten till sig, och det blir liksom också mer bok för pengarna.

Självfallet hinner jag på det utrymmet bara göra en kort sammanfattning av detta angelägna ämne. Det finns gott om utmärkta böcker som bearbetar frågan djupare (i notapparaten i slutet finns några bra läsförslag). Men det känns ändå väldigt bra att ha kunnat täcka hela fältet alltifrån stamcellsforskning och kloning, via abortdiskussionen och ända fram till den alltför aktuella dödshjälpfrågan. Hoppas att Ecce Homo i sitt lättillgängliga och billiga format kommer att kunna hjälpa många läsare att – kanske på ett nytt sätt – se människan, och inspireras till att på ett trovärdigt och tydligt sätt försvara hennes rätt ett leva – hela livet.

Ecce Homo beställer du på boksajten eller direkt hos SEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar