tisdag 1 mars 2011

Förlagsmöte med tacksamma tillbakablickar

Åter i hemmets vrå efter en effektiv dag i huvudstaden med redaktionsmöte på läromedelsförlaget där jag tog mina första stapplande steg på skrivandets område för - ja hjälp vad tiden går - nio år sedan nu. Vi skulle träffas för att revidera våra läroböcker till de nya kursplanerna som börjar gälla i höst. Den nyfikne kan försöka luska reda på några av de stora förlagens samhällskunskapsläromedel för högstadiet och kolla vilket av dem som inleder med ett citat av Jesus på första sidan med faktatext. Då hittar ni nog rätt! :-)

Besöket gav också ett välkommet tillfälle till reflektion och tillbakablick, passade på att sätta mig i den väldigt livfulla stillheten i S:ta Clara kyrka vid Centralen och be och fundera över gångna och kommande tider. Läroböckerna var mitt allra första skrivuppdrag - ett ovanligt stort och ansvarsfullt sådant, och jag kan inte säga att det var fullt ut framgångsrikt för mig. Förlaget refuserade några kapitel och såg sig nödgade att plocka in en mer erfaren författare och stötta upp projektet, och jag fick inte så stort uttymme i slutprodukten som jag hoppats på. Så det var på flera sätt en rätt tuff start.

Men när jag nu tittar tillbaka kan jag se att jag har fått fantastiskt många möjligheter att skriva om företeelser som verkligen legat på mitt hjärta. Bloggandet är ju förstås ett ganska unikt inslag i så måtto att inga inlägg blir refuserade. Men jag ser såhär i efterhand att jag har haft förmånen att kunna ge ut både böcker och artiklar i ämnen som jag upplevt angelägna i princip varje gång jag velat få ut ett budskap. Det är få författare och skribenter förunnat att ha den möjligheten, och jag känner mig väldigt tacksam när jag ser tillbaka på de här åren, och vill tro och hoppas att jag har kunnat få beröra många läsare med mina texter. På hemvägen passade jag också på att ha lite mejlkonversation om några andra skrivprojekt i pipeline. Så jag hoppas att även framtiden har mycket givande i sin hand.

På Centralen passade jag också på att göra min sedvanliga personliga samtidsspaning. Resultat: rekord! Hoppas hinna publicera och utveckla spaningen imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar