tisdag 7 februari 2012

Guds återkomst!

Tidskriften FOKUS har en artikel om den kristna trons återtåg i dels debatten, men också i människors personliga tro. Det finns en sekulariserad mellangeneration som valt att vända Gud ryggen. Men den inställningen visar tecken på att inte kunna hålla historien ut. Artikelförfattaren Linda Eriksson skriver:

"Det är inte bara de allra äldsta som är intresserade av religionen. De som är
födda på 1960-talet eller senare är precis lika intresserade. De unga och de
äldsta håller ihop.
I stället är det generationen däremellen som sticker ut. De kallas
»raketgenerationen«, födda 1945–1960, och är den första sekulära generationen.
De uppfostrades med religiösa normer i hemmet och i skolan. Men många uppfattade
religionen som tvingande och bröt med sitt religiösa arv. Deras ointresse och
avståndstagande kan vara en av delförklaringarna till de senare generationernas
religiösa uppsving. Raketgenerationens barn kunde närma sig religionen mer
förutsättningslöst."

Även om artikeln känns något hastigt avhuggen i slutet är den ändå klart läsvärd. Sekulariseringen kanske inte är den quick fix till ett lyckligt liv som många gudsförnekare tänkt sig. Det syns inte minst på det enorma intresse för religion som finns hos många i denna grupp. Detta sagt helt utan nedsättande ton, jag är glad för att det i allt det där avståndstagandet ändå tycks finnas en fascination för religionen, som gör att man gärna fortsätter samtalet.

På Facebook har det just startats ett slags Alpha-kurs för gudsförnekare och andra som ändå är intresserade av att diskutera frågor kring tron. (Ingen länk, jag tror det är något slags invites only-grupp, men den som är intresserad kan gärna kontakta Andreas Creutz på Facebook) Jag uppskattar initiativet mycket och deltar i samtalet när jag hinner, för även om det finns en del hårdhet och ibland föraktfulla tillmälen i sådana här diskussioner så visar de ändå att det finns något som saknas i ateismen, att det finns något i tron som fascinerar och lockar till att ytterligare vända och vrida på den för att komma lite närmare sanningen.

Jag tror att det är Gud.

8 kommentarer:

  1. Per, det som fascinerar mig är att vi, två i grunden så lika och förnuftiga människor, kan komma till två så radikalt olika åsikter om hur världen är beskaffad. Det är människor som fascinerar mig, inte för att komma lite närmare sanningen, utan för att förstå lite mer om mig själv, genom att förstå andra lite bättre.

    SvaraRadera
  2. Hmm... Men då borde väl era diskussioner handla lite mer om rent sekulära spörsmål. Det tycks mig som att väldigt, väldigt mycket istället handlar om Gud. Läs exvs storateisten Sartres självbiografi, det är bar Gud, Gud, Gud hela tiden. Och det finns många fler i samma stil. Som sagt, jag menar inget nedsättande med detta, utan vill snarare peka på att det kanske finns något i positiv bemärkelse freudianskt där, en hemlig fascination för något som man undermedvetet inser faktiskt också är verkligt?

    SvaraRadera
  3. Per,

    Du skriver ofta om sekularism, men utan att ha förstått vad begreppet innebär. Utifrån vad jag läst av dig så tror jag att du definierar sekulärt som "icke-religiöst". Det är inte korrekt. Sekulärt innebär att "det världsliga" som tex staten pysslar med inte med automatik underställs religiös påverkan. I det perspektivet är det viktigt att känna till hur föreställningarna om Gud ser ut.

    Att separera föreställningar om Gud från vår demokrati och inte ge gudsföreställningarna företräde framför demokratin är någonting bra. Det borde du stötta istället för att uttrycka dig nedsättande om.

    SvaraRadera
  4. Jag går alfa-kursen för att lära mig mer om kristendom som vuxen. Jag fick ju det mesta under brandomsåren och har kompletterat med eget läsande, aldrig med en diskussionsgrupp. Det här är ett väldigt bra sammanhang - jag tror jag bara skulle sabba en vanlig alfa-grupp...

    Men det här med en längtan efter Gud? Njae. Jag har gått kurser i Hinduism och Buddhism också, men även i biologi och fysik, matematik och historia. Jag gillar helt enkelt att lära mig saker. Det blir lite patetiskt när du försöker få det här till en längtan efter Gud. Önsketänkande.

    SvaraRadera
  5. Patrik L (religionsaversionisten)

    Varför gå en kurs, när du kan allt. Du är ju bäst på religion i Svedala :-) (och din lilla bok har minst 10 enkla fel, och är väl lika lång som 2 A4-sidor i löptext)!

    SvaraRadera
  6. Klockrent, Per Ewert (Feb 8, 2012 01:49 PM).

    Att inte spela fotboll är inte en bollsport.. "I avsaknad av", yada, yada, yada..
    Men försök ens tänka dig en fotbollsfientlig(!) person som ägnar iaf någon stund varje dag åt att lära sig mer om och att analysera spelet, även i dess mest intrikata delar? Det verkligen patetiska är när en sådan person förnekar sitt de facto stora intresse och och längtan - efter sporten i det fallet.

    SvaraRadera
  7. Buttrik L

    Jag är f ö övertygad om att du skulle förstöra alfakurser. Frågan är om jag kan påminna mig att du nånsin haft en konstruktiv debatt om religion?

    Du är som en otrons bitter-butter ofrom ny-Luther!

    SvaraRadera
  8. Är det bara jag som finner det hysteriskt roligt att Annorzzz hävdar att han aldrig kan påminna sig att Patrik L "haft en konstruktiv debatt om religion" och gör detta i samma inlägg som han kallar Patrik "Buttrik L" och istället för argument avslutar det hela med "Du är som en otrons bitter-butter ofrom ny-Luther!"?


    PS. Annorzzz, har du en länkt till de minst tio felen i Patriks bok? Det vore intressant att kunna ha dem i åtanke när jag får tag på och läser den, vilket jag tänkte göra snart.

    SvaraRadera