måndag 21 maj 2012

Nära döden ser man livet

Nej, måste hålla eventuella nyfikna på sträckbänken ytteligare någon dag med nyheten jag utlovade. Helt enkelt för att jag själv befinner mig på samma sträckbänk, och ännu inte har fått full information. Återkommer.

Kan passa på att rekommendera Aftonbladets (jo, även en blind höna osv...) intervju med Arne Hegerfors, som såvitt jag vet kliver in i pensionärens värld just i afton. Hans nära döden-upplevelse efter en rejäl hjärtinfarkt kan säkert även den avfärdas av den som redan på förhand har bestämt sig för en materialistisk världsbild. Men intressant är den att ta del av:

"När jag låg där och befann mig någonstans mellan sömn och vaket tillstånd upplevde jag att jag var inne i en mörk grotta. Men det var en behaglig svärta, som om väggarna var täckta av svart sammet. Och det är någon annan där inne men jag ser inte riktigt vem det är. Då gick tanken ”jaha, det är alltså så här det är att dö”. Det var inte svårt. Det är som att släcka ljuset. Jag var övertygad om att jag dog och jag kände lite ”jaha”.
Har du funderat på vem som var där i grottan?
– Det är klart att jag har.
Och det var inte ”Ankan”?
– Nej, det var det inte. Det är klart att jag tror att det var Gud."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar