tisdag 10 april 2012

Bloggtips som uppföljning av nyateismdebatten

I tidningen Kulturen finns en artikel av Rickard Berghorn, som såvitt jag begriper själv är ateist, men anknyter till vår kritik i SvD om nyateisternas, i synnerhet Humanisternas - och i synnerlig synnerhet Christer Sturmarks egen - retorik. Han tar bland annat upp ett rent förfärande citat från tidningen Humanisten, i anslutning till den antisemitism som funnits i snart sagt alla mänskliga kulturer, dessvärre även den kristna. Sturmark skriver: "Att dyrka Jesus skulle här kunna jämföras med att dyrka Adolf Hitler." Berghorn uppger att när han meddelade att han tänkte skriva en artikel på temat, så togs artikeln i fråga bort från uppföljaren SANS hemsida. Undra på det.

Jag tänker också på ateisternas stora för-påsksamling i antireligionens namn. Richard Dawkins var förstås en av talarna, och uppges ha "called on attendees to "show contempt" for the beliefs of people of faith. "Mock them, ridicule them! In public!" he exhorted the crowd, according to Catholic News Agency." Ja, det låter ju som ett uppfriskande sätt att skapa det goda samhället. Om inte annat så ger det ju ytterligare bekräftelse åt vår tes att nyateisterna - och då talar vi alltså om huvudgestalterna, inte perifera gaphalsar - gärna använder en förskräckande nedsättande retorik. Frågan är vad det kommer sig av.

Den alltid läsvärde bloggaren Bill Muehlenberg (ligger som bloggtips i högerkant) skriver om de gåtfulla nyateisterna och deras stora hyllning till ingenting som de genomförde före påsk. Han anknyter till den oerhörda skillnad mellan det engagemang som skapas inför ett ingenting, jämfört med det engagemang som skapas bland dem som tror att Någon har älskat världen och utgivit sig för den.
"It is because Christians actually believe in something, rather than nothing, that they are worth listening to. They not only have positive beliefs, but these beliefs are translated into positive actions. That is why we have seen throughout the past 2000 years schools, hospitals, charitable works and other helpful social services established by Christians, but not by atheists.

It is hard for someone who believes in nothing to come up with anything which is socially redeeming or useful. A full-fledged commitment to nothing, or non-belief, will usually result in a whole lot of nothing. But those with positive beliefs in something positive will show all kinds of positive results."

Andres Lokko i SvD anknyter på sitt sätt till samma tema i sin påskhelgsfundering http://www.svd.se/kultur/lokko-djup-gudstro-ar-den-sista-utvagen_6982699.svd där han uttrycker en knappast ens motvillig beundran för Carola och andra artister som vågar möta och lyfta fram sin gudstro. Det är det som gör konsten angelägen. "Kanske är det därför jag misstror alla människor som inte håller den dörren i alla fall lätt på glänt. De kommer aldrig annars riktigt att kunna tillgodogöra sig vare sig rocken eller poesin."

Att inte heller Lokkos analys vågar sig ända fram - att han låter tron vara den sista utvägen när inget annat räcker till - kan vi i sammanhanget leva med. Birger Thuresson i Dagen sammanfattar bra http://www.dagen.se/blogg/ledarblogg#9216:
"Jesus säger, att han är vägen, sanningen och livet. Inte sista utvägen, utan Vägen. Livsvägen. Hemvägen. Vilket inte hindrar sen påfart, som när rövaren på korset vände sig till Jesus med sin bön. Men påskdagens berättelse handlar inte om en logisk slutstation, utan om en dörr som öppnats till framtiden, var man än befinner sig i livet."

Just så är det. Vi går därför in i påsktidens fortsättning i glädje och tacksamhet över att Jesu uppståndelse bringar liv över hela verkligheten, både den nuvarande och den kommande.

5 kommentarer:

  1. Richard Dawkins and his Foundation at the Reason Rally

    T.ex. "Mocck them! Ridicule them! In public!" säger han vid ca 24:30 om hur han tycker att hans anhang ska agera om någon kristen säger vad denne tror om nattvarden.

    Den här nyateistiska tölpaktigheten har nog både plus och minus för dem. På plussidan drar det till sig en massa människor som har såna här behov av att picka på andra, dvs mobbartyper. Jag vill inte tro att det är så många % av befolkningen som är av den sorten, men redan några få % räcker ju för att bli en stor rörelse. Minussidan är väl ändå för alltför uppenbar? Tror nog att Dawkins själv och många fler själva vill se sig som försvarare av goda värden. Men de som attraheras av huliganmentaliteten har ju inget intresse av några finare poänger.

    Inom t.ex. rörelsens svenska gren (Humanisterna) finns det idag många som öppet säger att det ENDA som intresserar dem är är chansen att attackera religion. Måste också sägas att en del av dem ändå är lite betänksamma över den utvecklingen.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Nyateister är inte nyateister för så är det ingen av dem själva som kallar sig. Tycker de.

    Men jag har heller aldrig hört någon kalla sig själv för främlingsfientlig. Ändå finns ju såna. Också. Som också går att identifiera - utifrån - på hur de resonerar och beter sig.

    Ett alternativ till ordet nyateism är att kalla den moderna "militanta" formen för bara ateism, vilket är vad nyateister själva vill. Men då kidnappar de ju begreppet från alla dem som verkligen bara är "i avsaknad av tro" och inte vill göra någon särskild grej av det. Vilket iaf delvis tycks vara fysikern Tysons problem med ordet ateism. Som inte tror, men aldrig i livet vill associeras med det där gänget som är "in your face atheists", "want to change policies", som har debatter, osv.

    SvaraRadera
  3. Kan rekommendera Alltid Yrvaken:s senaste bloggpost.

    SvaraRadera
  4. Alltid Yrvaken

    Zoltan är bra och trevlig på alla sätt, men har, tyvärr kanske, inte samma ekumeniska ambition som du Per Ewert.

    SvaraRadera